Annons

Reparation av Tamrom 150-600mm G2

Produkter
(logga in för att koppla)

Bates

Aktiv medlem
I ett oaktsamt ögonblick efter att parkerat stativet i sanden så välte det, såklart. Allting klarade sig dock, trodde jag initialt.
Dagen efter märkte jag att mitt objektiv, tamron 150-600mm g2 till Canon satt riktigt löst. Efter att jag tog bort det och kikade så ville det inte fästa igen, överhuvudtaget.

Hålet/skåran/honan där piggen från kameran ska fästa hade slitits sönder. Se bilder.

Min fråga är, tror ni jag jag kan byta ut själva bakpartiet själv? Ta metallringen från ett annat objektiv. Har någon gjort något liknande?
Eller är det säkrare att skicka iväg det istället för att vara där och pilla själv.

Andra bilden visar ett helt objektiv, hur det ska se ut.

Tacksam för någons tankar.IMG_0611.jpgIMG_0615.jpg
 

weru

Aktiv medlem
Hej Jonas Jag tycker du ska ta kontakt med Kamera service i Kungsör. Dom har servicen på tamron objektiv. jag har själv lämnat in ett lika objektiv som du har, mitt AF var inte bra. Tel 0227-12740
 

mac60

Aktiv medlem
I ett oaktsamt ögonblick efter att parkerat stativet i sanden så välte det, såklart. Allting klarade sig dock, trodde jag initialt.
Dagen efter märkte jag att mitt objektiv, tamron 150-600mm g2 till Canon satt riktigt löst. Efter att jag tog bort det och kikade så ville det inte fästa igen, överhuvudtaget.

Hålet/skåran/honan där piggen från kameran ska fästa hade slitits sönder. Se bilder.

Min fråga är, tror ni jag jag kan byta ut själva bakpartiet själv? Ta metallringen från ett annat objektiv. Har någon gjort något liknande?
Eller är det säkrare att skicka iväg det istället för att vara där och pilla själv.

Andra bilden visar ett helt objektiv, hur det ska se ut.

Tacksam för någons tankar.Visa bilaga 150537Visa bilaga 150538
Kan du inte använda hemförsäkringen?
Hade en olycka hemma där objektivet gick i 2 bitar och det var dålig utdelning på det ( skulle jag köpa ett likadant begagnat så fick jag lägga till ungefär lika mycket själv) men kameran stod dom för att den skickades till Canon som rengjorde och justerade den samt kollade igenom allt
 

Bates

Aktiv medlem
Hej Jonas Jag tycker du ska ta kontakt med Kamera service i Kungsör. Dom har servicen på tamron objektiv. jag har själv lämnat in ett lika objektiv som du har, mitt AF var inte bra. Tel 0227-12740
Tack för svar. Ja, det blir nog så. Ska ringa dem imorgon och höra vad de säger.
 

Bates

Aktiv medlem
Kan du inte använda hemförsäkringen?
Hade en olycka hemma där objektivet gick i 2 bitar och det var dålig utdelning på det ( skulle jag köpa ett likadant begagnat så fick jag lägga till ungefär lika mycket själv) men kameran stod dom för att den skickades till Canon som rengjorde och justerade den samt kollade igenom allt
Jag vet inte, testade anmäla nu får se. Jag köpte objektivet begagnat dock.
Anmälde även kameran som fick sig en törn vid batteriluckan, går typ inte att stänga, 5Dmarkii. Inga förhoppningar där.
 

Bates

Aktiv medlem
Jag uppdaterar här ifall det är någon som finner det intressant i framtiden.

Jag skickade in det till kameraservice Kungsör. Kostade 167kr att skicka med postnord.

Att bara byta fattningen hade kostat 800kr.
Jag böt fattning samt passade på att kontrollera/justera skärpan ifall det hade blivit nå tok i stöten. De uppgraderade även mjukvaran.
Fakturan hamnade på 1500kr.

Gick fort och smidigt. (y)
 
ANNONS