Annons

Reparera liten skada på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag har ett Nikon Nikkor 17-55/2,8-objektiv som använts flitigt. Jag har alltid varit superrädd om mina prylar men den här skadan kommer kanske med åren. Det är så att min ena "zoom-ring" eller vad man nu ska kalla det sitter löst. Alltså den gummiring som du vrider på för att ändra om det ska vara 17mm, 35mm, eller tja 55mm. Det finns ju en till liknande fast i mitt fall större ring som sköter manuell fokus. Den sitter fortfarande fast bra. Den ring som har hand om zoomningen har tänjts och blivit lite större så att den inte har ett fast grepp. Den kan till och med korva sig. Jag vill hitta en lösning där den sitter fast igen och funderar på om det är så enkelt så jag kan göra det själv hemma. Självklart vill jag inte göra något fel och ber er därför om tips på hur jag kan sätta fast ringen igen så den verkligen sitter, som ny. Är det lim som gäller? Ju varmare min omgivning och händer är ju snabbare tappar ringen fäste. Har ni några tips?

Äldre objektiv kan ha ganska dåliga gummiremsor på fokuseringen.
Jag brukar ta dubbelhäftande tejp och det verkar hålla ganska bra.
Tror du kan vara ganska lugn för att du inte kan göra fel.
Det borde gå att försiktigt pilla av den med en liten skruvmejsel, eller hellre något av plast som inte repar.
Sätt dit tejp och sätt tillbaka gummiringen.

Äldre objektiv kan ha ganska dåliga gummiremsor på fokuseringen.
Jag brukar ta dubbelhäftande tejp och det verkar hålla ganska bra.
Tror du kan vara ganska lugn för att du inte kan göra fel.
Det borde gå att försiktigt pilla av den med en liten skruvmejsel, eller hellre något av plast som inte repar.
Sätt dit tejp och sätt tillbaka gummiringen.

Tack för ditt svar! Ja det skulle kunna vara en möjlighet men hur estetiskt korrekt blir det? Jag försöker ju vårda mina prylar så gott jag kan och vill helst att allt ska se nytt och fräscht ut. En silvertejpslösning är inte det första jag vill göra. Har du erfarenhet av att limma? Å andra sidan är det troligtvis lim de använt i fabrik vid montering och det har ju släppt. Jag vill att det ska se snyggt ut, som det borde!

Tack för ditt svar! Ja det skulle kunna vara en möjlighet men hur estetiskt korrekt blir det? Jag försöker ju vårda mina prylar så gott jag kan och vill helst att allt ska se nytt och fräscht ut. En silvertejpslösning är inte det första jag vill göra. Har du erfarenhet av att limma? Å andra sidan är det troligtvis lim de använt i fabrik vid montering och det har ju släppt. Jag vill att det ska se snyggt ut, som det borde!

Fast jag sa ju inte silvertejp!
Dubbelhäftande tejp syns ju inte under gummiringen.
Om det funkar eller ej beror ju på hur dåligt gummit är.
Och den här operationen påverkar ju inte alls hur bra objektivet fungerar.
Om du vill ha perfekta grejer med bra andrahandsvärde måste du nog lämna in det och betala för att få jobbet gjort.

Har du någon bild att visa?

Jag vet inte hur det är på 17-55 men till mitt 24-70 var det inget problem att byta gummit själv. Jag mailade Nikon och frågade efter en reservdel (gummiringen), de skickade och bifogade en faktura på ca 160kr. Sen drog jag loss det gamla gummit och satte dit det nya. Behövde inte använda några verktyg alls vill jag minnas. Och definitivt ingen tejp eller lim. Gick på nån minut och objektivet är som nytt!

Min zoomring på mitt 18-70 blev slappt efter 5 års användning. Jag kapade av en liten bit av gummiringen, sträckte på den och och limmade fast den med kontaktlim. Det höll i några månader så det duger inte. Använder inte den gluggen just nu men kanske provar med någon bättre dubbelhäftande tejp som någon föreslog...

Det var bra att du delade med dig av din erfarenhet, jag siktade faktiskt på att använda lim. Jag avvaktar lite till tills jag finner en lösning jag finner godtagbar, eventuellt beställer jag en ny. Å andra sidan känns det konstigt att beställa en ny, den måste ju också sträckas en del för att trä över den. Funderar på om den verkligen håller då.

Jag har ett Nikon Nikkor 17-55/2,8-objektiv som använts flitigt. Jag har alltid varit superrädd om mina prylar men den här skadan kommer kanske med åren. Det är så att min ena "zoom-ring" eller vad man nu ska kalla det sitter löst. Alltså den gummiring som du vrider på för att ändra om det ska vara 17mm, 35mm, eller tja 55mm. Det finns ju en till liknande fast i mitt fall större ring som sköter manuell fokus. Den sitter fortfarande fast bra. Den ring som har hand om zoomningen har tänjts och blivit lite större så att den inte har ett fast grepp. Den kan till och med korva sig. Jag vill hitta en lösning där den sitter fast igen och funderar på om det är så enkelt så jag kan göra det själv hemma. Självklart vill jag inte göra något fel och ber er därför om tips på hur jag kan sätta fast ringen igen så den verkligen sitter, som ny. Är det lim som gäller? Ju varmare min omgivning och händer är ju snabbare tappar ringen fäste. Har ni några tips?

Tänkte bara påpeka det uppenbara :)
Ring Nikon eller Lasses kameraservice och kolla vad de tar för att sätta dit ett nytt gummi.

Å andra sidan känns det konstigt att beställa en ny, den måste ju också sträckas en del för att trä över den. Funderar på om den verkligen håller då.

Antagligen trär de väl över den på fabriken också, det är nog inte det som gör att de sväller och släpper utan något i gummit som åldras.

Jag har testat med lim och tro mig, silvertejp är nästan snyggare... Dessutom är det ett elände med lim om objektivet behöver repareras någon gång, då måste de kanske ta av gummina för att det sitter skruvar bakom, på vissa modeller är det så.

Mitt tips är ändå att köpa ett nytt gummi.

ANNONS
Götaplatsens Foto