Annons

Resefoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Jumfer

Aktiv medlem
Jag ska åka till Kina i ett par veckor och umgås med folk. Tänkte även försöka fota så mycket som möjligt men man har ju inte oändligt med packning så min ganska löst formulerade fråga är vad man ska ta med sig?

Ett kamerahus med 24-70 är det jag hade tänkt mig men "behöver" man något mer? En telezoom? Vad har man i så fall den till? Eller ett fast tele? Redan ett hus plus en 24-70 väger ungefär ett ton...

Lite deppigt att fota inomhus med f2.8 men det får gå. Eller blixt? I övrigt tror jag mest det blir bilder på folk i tjusiga(?) utomhusmiljöer och lite allmänt dokumentärt foto. Ideer?

Jag ska åka till Kina i ett par veckor och umgås med folk. Tänkte även försöka fota så mycket som möjligt men man har ju inte oändligt med packning så min ganska löst formulerade fråga är vad man ska ta med sig?

Ett kamerahus med 24-70 är det jag hade tänkt mig men "behöver" man något mer? En telezoom? Vad har man i så fall den till? Eller ett fast tele? Redan ett hus plus en 24-70 väger ungefär ett ton...

Lite deppigt att fota inomhus med f2.8 men det får gå. Eller blixt? I övrigt tror jag mest det blir bilder på folk i tjusiga(?) utomhusmiljöer och lite allmänt dokumentärt foto. Ideer?

Jag tycker ett 300mm är ett måste på resa. Jag använder det mycket till porträtt för att få en snygg och inte störande bakgrund.

Jag tycker ett 300mm är ett måste på resa. Jag använder det mycket till porträtt för att få en snygg och inte störande bakgrund.
Hmm närmaste jag kommer det är ett 70-300/4.5-5.6 men det blir ju inte jättestort skärpedjup det heller. Det är ganska litet och smidigt (lättare än 24-70 och samma size) men undrar ändå om jag kommer att använda det?

Hmm närmaste jag kommer det är ett 70-300/4.5-5.6 men det blir ju inte jättestort skärpedjup det heller. Det är ganska litet och smidigt (lättare än 24-70 och samma size) men undrar ändå om jag kommer att använda det?
för kräsen för en superzoom? om man inte ger sig ut för att just fota så känns det väl ganska jobbigt att dra med sig 24-70 + telezoom + blixt

för kräsen för en superzoom? om man inte ger sig ut för att just fota så känns det väl ganska jobbigt att dra med sig 24-70 + telezoom + blixt
Jag är inte för kräsen men det finns knappt, bara två som passar min kamera (Sony), Tamron 28-200 och Tamron 28-300. 28-300 känns roligare och är säkert ungefär lika bra eller kanske bättre på 200mm(?) Någon som äger eller provat eller har en länk att bjuda på?

Fast jag lutar nog åt 24-70 och 70-300 och sen får jag väl leva med att det är tungt och otympligt och jobbigt. Kanske köpa en ny väska i stället som passar till precis just det? Kanske en sling?

Ett 300 vore fint men kostar inte helt ofuttiga 87000:- ;-)

Jag var över i Shanghai några dagar tidigare i våras. Då hade jag 4 fasta objektiv (24-35-50-100mm) med mig till en SLR-kamera med 35mm film. Ungefär 75% av bilderna tog jag med 24mm, inga med 35mm, 20% med 50mm och några enstaka bilder med 100mm (där det visade sig i efterhand att bländaren kärvat).

Så jag tycker tvärtom, dvs ett mer vidvinkligt objektiv är att föredra. Det är många trånga situationer där man fotar nära folk och samtidigt vill ha med miljön runt omkring. En vidvinkel är lättare att handhålla i svagt ljus. Jag tycker att man väcker mindre uppmärksamhet med till storleken små objektiv också.

Så jag tycker tvärtom, dvs ett mer vidvinkligt objektiv är att föredra. Det är många trånga situationer där man fotar nära folk och samtidigt vill ha med miljön runt omkring. En vidvinkel är lättare att handhålla i svagt ljus. Jag tycker att man väcker mindre uppmärksamhet med till storleken små objektiv också.

Känns också ganska mysigt. Jag har en 20mm som är ganska pytteliten men det är ju också ganska vitt och brett... Om någon annan bar min kamera skulle jag ha med mig mer men 2 objektiv känns som absolut max vad jag kan tänka mig att bära på, framförallt om det ena är en "klump"

Beror på var du skall åka.
I kinas storstäder har man mest användning för vidvinkel till kort tele så din 24-70 är perfekt.
Kommer man mer ut på landet så är det en fördel att också ha en telezoom.
Bra att också bra att ha ett objektiv med bra ljusstyrka. Kvällsmarknaderna i Kina är underbara motiv men det är oftast riktigt mörkt.

När jag reser brukar jag alltid ta med mig min 18-200mm, som täcker det mesta. Jag vet att man kanske tummar lite på kvalitéen då, men hellre det än att ge upp efter halva dagen till fots, för att man bär på för mycket utrustning.

Nikon 18-200 resezoom

Jag köpte en D300 + 18-200 zoom inför en förestående resa till miljöer där man inte gärna fipplar med objektivbyten. Testade zoomen i Shanghai och Hangzhou under en vecka och är mycket nöjd. Om du är beredd att acceptera de optiska kompromisser som följer med superzoomalternativen (distorsion och icke knivskarp skärpa i något läge egentligen) så är det ett kanonalternativ. Du kan kolla några av mina Kinabilder tagna med objektivet på http://www.fica1.fotosidan.se.

mvh / FiCa1

Har efter lite testande bestämt mig för 24-70 och 70-300. Får köpa en ny väska och sen ladda med mycket frukost helt enkelt. En blixt för upplättning vore skoj men jag tror den får stanna hemma. Med detta, en laddare och en toapappersrulle i väskan känner jag mig förberedd.

Däremot väska... funderar på en "sling", borde funka för ett hus med glugg och en extra glugg? Min 70-300 är ungefär 14cm lång...

ANNONS
Götaplatsens Foto