Annons

Rikta blixten mot taket

Produkter
(logga in för att koppla)

jrosen

Aktiv medlem
1)Har ofta sett fotografer rikta blixten lite snett upp mot taket när de fotograferar. Hur fungerar det egentligen? Om man kör med TTL-intällning blir bilderna rätt exponerade ändå?

2) Hur fungerar blixtenfotografering i allmänhet. Alltså hur kan kameran veta hur mycket ljus som kommer att komma från blixt. Förstår hur det fungerar manuellt, man får räkna ut vilken bländare man ska ha beroende på hur långt ifrån motivet är. Fungerar det ungefär lika dant med automatiken, att den känner av var man har ställt skärpan, eller? Men hur blir det då när, som i fråga 1, blixten inte är riktad rakt mot motivet.

Tacksam för svar, har funderat på detta alldeles för länge nu.

/Johan

jrosen skrev:
Om man kör med TTL-intällning blir bilderna rätt exponerade ändå?
Japp.
jrosen skrev:
Alltså hur kan kameran veta hur mycket ljus som kommer att komma från blixt.
Kameran mäter blixtljuset som reflekteras från motivet och stryper när det kommit tillräckligt, i realtid. Det är grundprincipen för TTL-blixt. Sen finns det lite nyare system som skickar ut en svag förblixt för att kontrollera reflektiviteten och sen gör den riktiga exponeringen baserat på den informationen. Sen finns det olika sätt som informationen bearbetas på i kameran, men grundprincipen är given.

Studsen i taket gör att ljuset blir mjukare och naturligare. Att använda molnen fungerar inte, även om jag har försökt en gång av misstag... ;-) Ett hörn är egenligen det ideala. För kraftig vinkel uppåt kan ge svarta skuggor under ögonen, för rak vinkel ger platt ljus. Men blixt är för svårt för mig, så jag kör med befintligt ljus när jag måste ta inomhus (så varför lyssna på mig!).

/Pontus

Finns ett till alternativ.
Sätt en ljusgrå kartongbit på blixten så reflexteras lite ljus frammåt med och skuggorna försvninner. Gör det i alla fal på min blixt

Det finns också många blixtar som inte är kopplade till kamerans TTL-mätning. Många kameror har ju inte den funktionen, särskilt äldre.

Då finns det blixtar som har automatik, och mäter ljuset och "stryper" blixten när exponeringen är rätt.

Min Metz 45CT-5 Har en stor blixt och en mindre. Den stora kan jag rikta i taket, medan den lilla blixtrar rakt fram för att undvika störande skuggor, t.ex. under ögonen.

ANNONS
Götaplatsens Foto