Annons

Risk att knäcka bajonetten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Råkade se att Kaffebrus nu har kopplingsringar 58 mm - 58 mm för en spottstyver och beställde raskt en. Min tanke är att genom att koppla samman mitt Sigma 70-300 med mitt Sigma 105/2,8 kunna experimentera med relativt extrema närbilder med min 350D. Insåg att detta blir en ordentligt tung kombination. Inget av objektiven har stativgänga utan hela tyngden måste vila på husets stativgänga och bajonett. Handhållet med stödhand under objektiven är nog bara att glömma med tanke på skärpedjup etc. Därför min fråga: Finns det risk att jag knäcker bajonetten?

//Anders

Utan att känna till något om objektivens längd och vikt antar jag att momentet blir avsevärt vid fattningen i kamerahuset. Om du riskerar att knäcka fattningen beror också på hur fattningarna i kamerahuset och det anslutande objektivet är dimensionerade, och vilka material de består av.

En del objektiv har konstuerats så finurligt att flänsen i objektivfattningen är gjord av ett mjukare material än resten av fattningen, alltså en avsiktligt gjord svag punkt. Skälet till det är att en relativt billig, utbytbar del ska ge efter eller gå sönder om belastningen blir för stor.

Faran ligger då inte så mycket i att att en plåtbit i en fattning ger sig, utan i den stjärnsmäll som både kamerahus och objektiv får när de träffar marken.

Sens moral: håll kameran med objektiv i tyngdpunkten, eller använd en huvudkudde som stöd. Kudden ger ett hjälpligt stöd åt hela kombinationen.

/Per

Blir det så tungt? Kombinationen kan väl inte väga ens ett kilo, men det är klart att det blir långt och i och med detta ett ganska stort moment (som Per skrev).

En kudde kan säkert fungera, och i annat fall så kanske det går att tillverka en klyka av något slag som går att fästa på ett stativ?

Låter spännande, lycka till! Redovisa gärna resultatet här, vore kul att se.

Erik

Långt blir det i alla fall, och det känns som om momentet skulle kunna vara för stort. Får se hur jag löser problemet.

Kom förresten på att jag nog når störst förstoring om jag monterar ett långt objektiv närmast huset (70-300) och ett kort bakvänt utanför det. Maxförstoring är kanske iosf inte allt, det kanske finns andra begränsningar också. Mitt kitobjektiv har samma filtergänga och är dessutom väldigt lätt. Kanske skulle prova med det. Får väl testa lite och se vad som över huvud taget funkar.

//Anders

Var försiktig med att montera tunga objektiv framtill på Sigmas 70-300. Om de inte har förändrat konstruktionen på senare år så vill jag minnas att den främre linstuben sitter fast med tejp inne i objektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto