Annons

Rolleicord slutartider (teknisk fråga)

Produkter
(logga in för att koppla)

michap

Aktiv medlem
Fick idag min efterlängtade Rolleicord V.

Inte helt oväntat är de långa tiderna sega. Gränsen tycks gå vid 1/30 del. Vid längre tider än så hänger sig slutaren och stänger ibland inte förän efter flera minuter, eller om man knackar lätt på kameran.

Frågen lyder alltså om huruvida det är två olika mekanismer som sköter slutaren beroende på slutartid, d.v.s. kan det tänkas att den kommer igång med de långa tiderna efter lite motion, eller är det service som gäller.

Föresten; en fråga till: när man tagit slut på en rulle film, räcker det med att man tejpar ihop den eller måste filmen skyddas mot ljus på ytterligare sätt?

/Micha

Senast ändrad:
Ja, det är ett annat tidsverk för de längre tiderna. Om de långa tiderna är så sega som du skriver så bör du lämna in kameran för slutarrengöring. Rekommenderar Schönherrs Foto som lämnar Rolleis till en reparatör som är lärd hos Rollei i Tyskland.

Angående filmen, så klistrar du remsan runt rullen och skyddar den i alla fall från starkt solljus. Det enda som kan ljusskadas är längst ut på kanterna.

Har precis lämnat in min Rolleicord Vb för slutarrengöring, kommer att kosta runt 1000 kr för min rolleicord.

Så du vet ungefär.

/David

ANNONS
Götaplatsens Foto