Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Runda eller kvadratiska filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Anarkaplupp

Aktiv medlem
Ok, det här med filter har ju blött och stötts i det oändliga, men tyvärr finner jag inte något vsra på min fråga. Ska börja inhandla lite filter till min Mamiya 645 pro tl och har upptäckt att det förstås finns hur många olika märken som helst att välja bland. Det som gjort mig mest nyfiken är dock att det finns olika system, sådana som skruvas fast i filtergängan och sådana som är kvadratiska och ploppas ner i en lite hållare framför linsen. Om man bortser från smak och att det ena systemet ser flashigare ut, är det egentligen någon kvalitetsskillnad och om inte, varför finns då flera system?

Jag har ju en snordyr kamera och köper snordyr film. Nu vill jag ha bra kvalitet på filtren också så att jag slipper ett "svagaste länken" problem. Det ska bara vara min dåliga smak och teknik som ska paja bilderna.

Niklas

En bra anledning till att det finns kvadratiska filter och filterhållare är att man vill att vissa filter bara täcker delar av bildytan. Det bästa exemplet är det avtonade gråfiltret, som man använder för att t.ex. dämpa ljuset på en "för ljus" himmel, för att kunna exponera hela bilden inom filmens latitud.

Ibland kanske man vill sticka in en viss färg någonstans i bilden, vissa klipper t.o.m. till ett filter som ska passa just den bilden dom just då har i sökaren. Detta gör de fyrkantiga filtren väldigt flexibla.
Dessutom gör denna typ av filterhållare det mycket snabbare att byta filter, man behöver ju inte skruva på och av etc...

Nackdelen är väl tåligheten, skruvfilter sitter ju bättre, skyddar frontlinsen och är tåligare.

Allt beror på vad och hur du ska fotografera.

Ok, då fattar jag. Som det är nu har jag fastskruvat ett UV på varje objektiv. Det jag fotar mest är natur och då med antingen dia eller sv/v. Risken att få vinjettering är ju överhängande om man vill använda flera filter som skruvas. Går det att kombinera flera filter med kvadratiska filter?

Är det nån skillnad i kvalitet (med avseende på filtereffekten)? Går det att generalisera och säga att den ena varianten är bättre än den andra?

Med rätt hållare och stora fyrkantiga filter kan man kombinera 2-3 filter utan risk för vinjettering.

Fyrkantiga filter är gjorda av plast och saknar antireflexbehandling. Runda filter är av glas och finns med flerskiktig antireflexbehandling. Runda glasfilter är därmed optiskt bäst men det det är svårt att se någon skillnade i praktiken.

Går nog inte att generalisera, dom används ju på olika sätt, till olika saker. Jag har bara skruvfilter själv, men förstår absolut vitsen med att snabbt kunna byta färg, och att t.ex. kunna justera höjden på gråfiltret.

Plåtar du mycket i gryning och skymning kan ett sånt filter definitivt hjälpa dig att få bättre bilder. Dessutom kan du ju sätta fler filter efter varann, om du nu vill det. Ofta finns det ju spår för 4-5 filter i hållaren.

Det gäller att hålla koll på vinjetteringen och ljusförbrukningen bara.

Ok, tack för hjälpen. Det lutar nog åt fyrkantiga eller blandning, det filter som fyller mina drömmar just nu är just ett graduerat gråfilter. Vilka märken är bra? På runda har jag B+W och är rätt så nöjd. Men är det som vanligt att det blir bättre med stigande priser fast inte nödvändigtvis proportionellt? Har kollat en del på Cokin när det gäller fyrkantiga...

Kolla in Hitech också. Samma prisklass som Cokin, men lite bättre rykte när det gäller jämn kvalitet på neutraliteten på neutraldensitetsfilter.

Här finns en del skrivet om Hitechsystemet.

ANNONS
Götaplatsens Foto