Anarkaplupp
Aktiv medlem
Ok, det här med filter har ju blött och stötts i det oändliga, men tyvärr finner jag inte något vsra på min fråga. Ska börja inhandla lite filter till min Mamiya 645 pro tl och har upptäckt att det förstås finns hur många olika märken som helst att välja bland. Det som gjort mig mest nyfiken är dock att det finns olika system, sådana som skruvas fast i filtergängan och sådana som är kvadratiska och ploppas ner i en lite hållare framför linsen. Om man bortser från smak och att det ena systemet ser flashigare ut, är det egentligen någon kvalitetsskillnad och om inte, varför finns då flera system?
Jag har ju en snordyr kamera och köper snordyr film. Nu vill jag ha bra kvalitet på filtren också så att jag slipper ett "svagaste länken" problem. Det ska bara vara min dåliga smak och teknik som ska paja bilderna.
Niklas
Jag har ju en snordyr kamera och köper snordyr film. Nu vill jag ha bra kvalitet på filtren också så att jag slipper ett "svagaste länken" problem. Det ska bara vara min dåliga smak och teknik som ska paja bilderna.
Niklas