Annons

Runt objektivlock till X100V och JJC-adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan K Tyrgården

Aktiv medlem
Köpte en JJC-adapterring och ett uv-filter för att få till väderskyddet på min X100V. Men det medföljande rektangulära objektivlocket som bara passar medföljande rektangulära motljusskydd är ju inget jag vill använda. Butiken jag handlade i låter meddela att inget runt objektivlock finns att frambringa som passar adapterring med filter.

Detta kan väl ändå inte stämma?

Hjälp!

Har jag kastat surt förvärvade 299 i sjön? :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är väl bara att leta upp ett lock för samma diameter som filtret? Nu kryllar det kanske inte av 49 mm-lock (som det väl är) då det är en lite ovanlig diameter, men det finns.
 

Bluebike

Aktiv medlem
49 mm var närmast standard på klassiska 50 mm objektiv och kortare telen(jag har 3-4 objektiv med 49 mm). Finns nytt hos tex kamda.se och du hittar det nog enkelt på vilken kameraloppis som helst. Däremot verkar det säljas något skumt filter till den kameran utan gänga i fronten och med fasning till det filtret är det nog svårt att hitta något.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
49 mm var närmast standard på klassiska 50 mm objektiv och kortare telenät(jag har 3-4 objektiv med 49 mm). Finns nytt hos tex kamda.se och du hittar det nog enkelt på vilken kameraloppis som helst. Däremot verkar det säljas något skumt filter till den kameran utan gänga i fronten och med fasning till det filtret är det nog svårt att hitta något.
Nja, det finns nog inte ett originalobjektiv för Nikon F som har 49 mm. 52 mm är den mindre standarden där.
 

Bluebike

Aktiv medlem
Nja, det finns nog inte ett originalobjektiv för Nikon F som har 49 mm. 52 mm är den mindre standarden där.
Pentax 50 FA 1.4, och 1.7, FA 77, FA 43, FA 100 makro DA 21 är 49 om jag minns rätt och kompisen hade nåt Konica/Minolta också, finns fler märken än Nikon. Sen är 52 inte ovanligt heller, men 49 är så vanligt att det inte är svårt att få tag på.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Pentax 50 FA 1.4, och 1.7, FA 77, FA 43, FA 100 makro DA 21 är 49 om jag minns rätt och kompisen hade nåt Konica/Minolta också, finns fler märken än Nikon. Sen är 52 inte ovanligt heller, men 49 är så vanligt att det inte är svårt att få tag på.
Påståendet var att 49 mm skulle vara "närmast standard". Jag har inte förnekat att det finns, utan skrev ju redan tidigare att det gör det. Idag är det dock inte särskilt vanligt, men det är riktigt att det finns bl a Pentax-lock med den diametern. De flesta objektiv idag, åtminstone för större sensorer, har dock större diameter. Av någorlunda nykonstruerade är de minsta jag har 58 mm (bl a ett 50/1,8), men jag har tre äldre som är 52 mm (varav ett manuellt).
 

Johan K Tyrgården

Aktiv medlem
49 mm var närmast standard på klassiska 50 mm objektiv och kortare telen(jag har 3-4 objektiv med 49 mm). Finns nytt hos tex kamda.se och du hittar det nog enkelt på vilken kameraloppis som helst. Däremot verkar det säljas något skumt filter till den kameran utan gänga i fronten och med fasning till det filtret är det nog svårt att hitta något.
Det var just den butiken som hävdar att det inte går att frambringa ett passande objektivlock. Har som sagt svårt att tro det men har hittills inte fått svar av någon som har samma utrustning och ett passande objektivlock. Så det kanske stämmer.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det var just den butiken som hävdar att det inte går att frambringa ett passande objektivlock. Har som sagt svårt att tro det men har hittills inte fått svar av någon som har samma utrustning och ett passande objektivlock. Så det kanske stämmer.
Varför skulle ett lock inte passa på ett filter bara för att det sitter fastskruvat på en X100V? Däremot kan förstås monterade motljusskydd utgöra hinder beroende på hur de ser ut.

Tillägg:
Om det är det här paketet du köpt blir det hela nästan lite komiskt:

Det står nämligen i produktbeskrivningen:
"Ger dig möjlighet att använda Ф49mm filter & Ф49mm objektivlock."
 
Senast ändrad:

Johan K Tyrgården

Aktiv medlem
Varför skulle ett lock inte passa på ett filter bara för att det sitter fastskruvat på en X100V? Däremot kan förstås monterade motljusskydd utgöra hinder beroende på hur de ser ut.

Tillägg:
Om det är det här paketet du köpt blir det hela nästan lite komiskt:

Det står nämligen i produktbeskrivningen:
"Ger dig möjlighet att använda Ф49mm filter & Ф49mm objektivlock."
På första frågan: Bra fråga, man kan ju tänka sig att butiken kan svara, vilket de inte kunde.

På fråga två: Jättekomiskt, verkligen.

Till sist: Har du något tips på något som kan fungera till just denna setup eller har du mest sug efter att kommunicera?
 
ANNONS