Annons

Ryckig bild EOS R jämfört med lugn bild GH5

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej.
Jag har ett problem när jag filmar fåglar med supertele och EOS R. Bilden blir ryckig eller darrig.
Med EF 100-400mm II och 4K så får man motsvarande 180-720mm utsnitt. Det ser ut som att bilden hoppar rytmiskt i hög frekvens.
Effekten blir mer störande ju mer reflexer och stökig bakgrund det finns i bilden, typ solglitter i vatten.
(Det beror inte på ostadigt stativ eller dålig stabilisering) Ingen skillnad mellan IPB och ALL-I.

Med samma telezoom på GH5 (med Viltrox-adapter) så får jag ett mycket bra och lugnt resultat. Dessutom är bildkvaliteten överlägsen.
Att jag även vill använda EOS R handlar om att följande fokus blir bättre än med GH5 där följande fokus är helt uteslutet.

Vad säger ni, handlar det t.ex om "global slutare", rolling shutter (och vad det innebär) eller beror det på något annat?

Senast ändrad:
Vad händer med andra objektiv på din EOS R, då? Har du provat med och utan, eller med olika inställningar på stabiliseringen på 100-400?

Vad händer med andra objektiv på din EOS R, då? Har du provat med och utan, eller med olika inställningar på stabiliseringen på 100-400?
Jag märker darret med lång brännvidd och har inte sett det annars. Med eller utan IS och/eller videostabiliseringen i huset gör ingen skillnad verkar det som. Har inte testat olika stabiliseringar i objektivet endast "1".
Jag har inget tydligt exempel att visa eftersom de dåliga tagningarna är raderade.

Jag har googlat lite och funderar på om det handlar om rolling shutter och att GH5 som inte är särskilt snabb på att utläsa sensorn ändå är snabbare än EOS R som ska vara långsam (stor sensor kräver mer av processorn)
Staccato-effekten med hackiga rörelser verkar också bli påtagligare vid långa brännvidder.

Jag har själv Canon R och filmat. Det är sååå många inställningar inne i kameran. Gå igenom manualen noga och även googla. Bildfrekvensen är viktig när det gäller filma, kanske bra tips för dig hoppas jag. Jag just nu kom på om autofocus är med och arbetar? Det kanske drar ner processorn att hantera så mycket information? Har du senaste firmware från Canon?

Problemet borde inte ha med utläsningen av sensorn att göra. Inte så länge du filmar i 4K.

För EOS R läser inte av hela sensorn när du filmar i 4K, den läser bara av de mittersta 3840x2160 pixlarna, därav beskärningen på ca 1,75x när man filmar i 4K. Så det går betydligt fortare att läsa av sensorn då nästan bara en fjärdedel används. Då ytan dessutom är fysiskt mindre så blir det inte det problemet med "rolling shutter" som annars blir om man jämför en större sensor med en mindre om de bägge har jämförbar utläsning.

Det låter som du har kameran monterad ordentligt annars hade jag tänkt föreslå att skillnaden kanske berodde på att GH5 har bildstabilisering i huset medan EOS R saknar det och bara har bildstabilisering i objektivet.

Arbetar objektivets bildstabilisering även på GH5an eller är det bara husets bildstabilisering som jobbar där?

Testa filma lite i 1080 med, då läses nog hela sensorn av. Om det gör någon skillnad. Du kommer ju inte lika nära tyvärr så det blir inget identiskt resultat, men du kanske kan justera Zoomen så att 4K och 1080 videon har samma omfång.

Jag har själv Canon R och filmat. Det är sååå många inställningar inne i kameran. Gå igenom manualen noga och även googla. Bildfrekvensen är viktig när det gäller filma, kanske bra tips för dig hoppas jag. Jag just nu kom på om autofocus är med och arbetar? Det kanske drar ner processorn att hantera så mycket information? Har du senaste firmware från Canon?
Tack för svar. Jag tror inte autofokusen påverkar detta problemet.

Problemet borde inte ha med utläsningen av sensorn att göra. Inte så länge du filmar i 4K.

För EOS R läser inte av hela sensorn när du filmar i 4K, den läser bara av de mittersta 3840x2160 pixlarna, därav beskärningen på ca 1,75x när man filmar i 4K. Så det går betydligt fortare att läsa av sensorn då nästan bara en fjärdedel används. Då ytan dessutom är fysiskt mindre så blir det inte det problemet med "rolling shutter" som annars blir om man jämför en större sensor med en mindre om de bägge har jämförbar utläsning.

Det låter som du har kameran monterad ordentligt annars hade jag tänkt föreslå att skillnaden kanske berodde på att GH5 har bildstabilisering i huset medan EOS R saknar det och bara har bildstabilisering i objektivet.

Arbetar objektivets bildstabilisering även på GH5an eller är det bara husets bildstabilisering som jobbar där?

Testa filma lite i 1080 med, då läses nog hela sensorn av. Om det gör någon skillnad. Du kommer ju inte lika nära tyvärr så det blir inget identiskt resultat, men du kanske kan justera Zoomen så att 4K och 1080 videon har samma omfång.
Tack för svar.
Jag tycker inte att stabilisering eller inte i EOS R spelar någon roll.
Det får bli en ordentlig test med bägge husen ute i bushen.
Objektivet är fäst i stativet så det går enkelt att skifta mellan husen och få i stort sätt identiska förhållanden med inställningar och motiv.
Möjligt att IBIS i GH5 gör skillnad.
Med extremt lång brännvidd och snäva utsnitt så kanske det räcker att en myra fiser i gömslet för att det ska mikrovibrera i kameran.

Jag har googlat lite och funderar på om det handlar om rolling shutter och att GH5 som inte är särskilt snabb på att utläsa sensorn ändå är snabbare än EOS R som ska vara långsam (stor sensor kräver mer av processorn)
50% fler pixlar i EOS R. Jag ställer mig lite tveksam till att det är hela förklaringen. Dessutom används väl inte alla pixlarna på EOS R för video? Fast det kanske man inte vinner något på vid utläsningen?

Ett kanske lite udda förslag: stäng av all bildstabilisering och montera båda kamerorna på stativ.

Jag har filmat en hel del fåglar med R och är glad över beskärningsfaktorn :cool: Jag känner inte igen det fenomen du beskriver - tvärtom, det fungerar riktigt bra. Vilka exponeringsinställningar använder du? Om exponeringstiden blir för kort är risken stor att filmen blir ryckig.

Har inte testat olika stabiliseringar i objektivet endast "1".
Stabilizer mode 1 ger exakt det problem som jag tror du beskriver även med de äldre EOS-kamerorna (spegelreflexerna, alltså) när man panorerar. Objektivet försöker hålla kvar en viss punkt, ger upp när du panorerar mer än vad den kan kompensera för, försöker hålla kvar en ny punkt osv. På så sätt hoppar den fram längs panoreringen, istället för att glida med. Prova Stabilizer mode 2 innan du ger upp.

Tack för alla förslag och synpunkter.
Jag ska göra en mer metodisk jämförelse mellan GH5 och EOS R med parallella tagningar under samma förhållanden.
Det handlar främst om när det är rörelse i bilden med exempelvis stökig bakgrund typ blåsig vegetation och blänk i vattenytor. Och vid extremt lång brännvidd.
GH5 har cropfaktor 2X och ytterligare 1.4X med intern TC, det blir motsvarande 1120mm som max i fullformat (med zoomen 100-400mm).
EOS R beskär 1,75X och ytterligare mer om man aktiverar intern stabilisering så det handlar om riktigt lång brännvidd. En fågel kan se ut att ligga still på vattnet, men ofta flyter den med stömmen vilket man märker först när fågeln zoomas in. Då tror jag att rolling shutter kan påverka bilden med förskjuten rörelse (oberoende av slutartid)

Ett underbart vårväder idag med blå himmel. Men väldigt få fåglar visade upp sig under morgonpromenaden.

Senast ändrad:
Det finns ju en liten möjlighet att det kan uppstå vibrationer i stativhuvudet när man panorerar, vilka naturligtvis förstärks av en lång brännvidd, men jag tror precis som apersson850 skriver att objektivet försöker kompensera för sidorörelsen som det tror är en skakning. Det kanske också förklarar varför det fungerar bättre ifall det är en helt jämn bakgrund, t.ex. klarblå himmel eller jämnmulet och utan solglitter eller molntappar som bildstabiliseringen kan frestas att låsa på, utan det finns bara en fågel där, förhoppningsvis i mitten av bilden.
Jag tycker dock att IBIS borde ha precis samma problem, men den tekniken är kanske lite modernare och smartare och har kanske bättre datorkraft i form av kamerans processor så att den klarar av att kompensera för sådant och kan skilja på skakning och panorering bättre.

Bildstabiliseringen avstängd eller i läge II borde åtgärda felet.

Värt att nämna om bildstabiliseringen på EOS R är att den är helt digital, sensorn är fastmonterad. Så om bildstabilisering i huset slås på vid filmning i 4K så blir bilden ytterligare beskuren och ytan på sensorn som används har en lägre upplösning än 3840x2160, dvs videon blir uppskalad till 4K.

Så bildstabilisering på EOS R bör enbart användas om filmen blir oanvändbar om den inte är på, för man förlorar skärpa och detaljering. Så länge du filmar med ett stativ så rekommenderar jag starkt att du har bildstabilisering i huset avstängt. Det kan vara det som spökar för dig? Är värt att testa, vid så kraftig tele som du nyttjar så krävs nog inte mycket för att det ska spöka.

Vad har du för framerate på det inspelade materialet?

Och vad gör du projektet i för framerate?

Vilket vanligt är att man har missmatch att du filmat i 24 fps och gjort timeline i 25 fps eller tvärtom

ANNONS
Götaplatsens Foto