Annons

Rykte: "Ny" mellanformatare

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Ja, Fujifilm har alltid haft trevliga färger och GFX-serien är sannerligen inget undantag. Otroligt tryck i renderingen. Sedan tycker jag ljuset fångas fint på sensorn. Små detaljer och variationer i ljuset som inte ens ögat registrerar som något speciellt renderas väldigt tydligt och snyggt i filerna. Vet inte om det är deras tonkurva i profilerna i kombination med den stora sensorn men snyggt är det och det är inget jag upplevt i någon av mina Canon kameror (och jag har nog haft de allra flesta under åren).
Jag tror det är mest mjukvarubehandlingen faktiskt. Har konverterat en del till DNG och då blir det ganska likt vilken Sony-sensor som helst, vilket det ju i grunden är.
Gissar att det är ganska avancerade grejer som gör att det ser bra ut, såsom olika lokala kontrasthöjningar för olika färgnyanser till exempel. Och viss "skevning" bort från det som skulle anses perfekt, för att det egentligen inte finns nån vettig anledning att försöka avbilda motivet så verklighetstroget som helst om man vill att det ska se bra ut.

Håller med om AWB. Dock är min mer åt magenta. Dagsljus nu sätter jag manuellt på GFX filerna för det mesta till ca 5300K och mellan 0 och +5 i tint i LR. Kamerans AWB vill gärna lägga tint på runt +15 till +18. Då blir det ett tydligt magentastick.
Magentasticket beror en hel del på vilken filmsimulering du väljer. Provia ger ganska mycket magenta vill jag minnas. Själv är jag lite trött på att många av simuleringarna saknar nyanser av djupt röda toner, utan det blir mer orange. Vissa bilder ser ut som att de har ett grönstick, vilket jag antar är medvetet. Jag hade föredragit mer rött och blått istället för grönt och gult.

För generell fotografering har jag börjat använda Velvia men med sänkt kontrast och ganska låg färgmättnad. Då får man lite mer rött och blått och mindre magenta. Men det kan bli för mycket för hudtoner.
Astia är den profil jag egentligen gillar bäst, förutom att rött ligger för lågt i mättnad.
 

Makten

Aktiv medlem
Nu blev det raskt extra spännande: https://www.fujirumors.com/breaking-fujifilm-gfx50s-mkii-coming-2021-with-same-50-megapixel-sensor-of-gfx50s/

Eventuellt en uppföljare till 50S, fast med IBIS! Ganska exakt vad jag skulle vilja ha, då jag har noll intresse av 100 megapixel. Dessutom tycks det som att den "gamla" sensorn ger trevligare färger, av de A/B-jämförelser jag sett att döma.

Gissningsvis blir det samma hus som 100S, alltså utan löstagbar sökare. Vilket i så fall är tråkigt men troligt om de ska hålla nere kostnaden.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Nu blev det raskt extra spännande: https://www.fujirumors.com/breaking-fujifilm-gfx50s-mkii-coming-2021-with-same-50-megapixel-sensor-of-gfx50s/

Eventuellt en uppföljare till 50S, fast med IBIS! Ganska exakt vad jag skulle vilja ha, då jag har noll intresse av 100 megapixel. Dessutom tycks det som att den "gamla" sensorn ger trevligare färger, av de A/B-jämförelser jag sett att döma.

Gissningsvis blir det samma hus som 100S, alltså utan löstagbar sökare. Vilket i så fall är tråkigt men troligt om de ska hålla nere kostnaden.
Japp. Såg detta. Som nybliven 50S ägare så kände jag först "fan att man inte väntade" men å andra sidan så är det bara kul eftersom

1) Det bekräftar att min övergång till Fujis mellanformat får en allt ljusare framtid.
2) Jag behöver inte längre grubbla över om jag egentligen har råd att driva ett mellanformatsystem. Uppgraderingar behöver inte längre innebära en blodig investering jämfört med FF.

Det ryktas ju även om en ny zoom som enligt uppgift skall bli det billigaste objektivet hittills i GF-serien. Med tanke på att 50/3.5 ligger på 12 000 så undrar man ju vad det är för zoom. Troligen något ljussvagt dom kör som kit med den nya 50S. Har även hört väldigt flummiga rykten om att Sigma håller på med något till GFX. Men det är väldigt flummiga rykten det.

Oavsett...håller MF på att bli folkligt?
 

Makten

Aktiv medlem
Japp. Såg detta. Som nybliven 50S ägare så kände jag först "fan att man inte väntade" men å andra sidan så är det bara kul eftersom

1) Det bekräftar att min övergång till Fujis mellanformat får en allt ljusare framtid.
2) Jag behöver inte längre grubbla över om jag egentligen har råd att driva ett mellanformatsystem. Uppgraderingar behöver inte längre innebära en blodig investering jämfört med FF.

Det ryktas ju även om en ny zoom som enligt uppgift skall bli det billigaste objektivet hittills i GF-serien. Med tanke på att 50/3.5 ligger på 12 000 så undrar man ju vad det är för zoom. Troligen något ljussvagt dom kör som kit med den nya 50S. Har även hört väldigt flummiga rykten om att Sigma håller på med något till GFX. Men det är väldigt flummiga rykten det.

Oavsett...håller MF på att bli folkligt?
Om inte annat är det många som borde kika på GFX fast de inte ens tänkt tanken när de väljer mellan olika FF-system. Jag tror dock att en sak som håller en del tillbaka är att det knappt finns några väldigt ljusstarka objektiv, så om man är besatt av kortast möjliga skärpedjup är det fortfarande inte rätt kamera. Frågan är varför man är det. 😁

Själv klurar jag på att köpa en teknisk kamera, alltså en mojäng som tillåter tilt och shift tillsammans med objektiv med större bildcirkel (till exempel för 645 eller större format). Någon vidvinkel vete fan om jag behöver däremot. 30/3,5 vore "kul att ha" men det är för mycket pengar för att bara använda ibland.

Edit: I nuläget använder jag just 50/3,5 nästan alltid, men den låga ljusstyrkan gör det svårt under och efter skymning utan IBIS.
 
ANNONS