Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bilder som filer....

Produkter
(logga in för att koppla)

The Champ

Aktiv medlem
Har ett litet dilemma...
Vad är vettigt att ta för en högupplöst bild (3504-2336)för endast privat bruk.Det är alltså bara en fil det är frågan om..
Jag märker att många tycker att en digitalbild "kostar ju inget"...
Samtidigt märks att det här på sidan verkar lite "tabu" att prata om vad man tar betalt....
Säg 100 kr per/fil till folk man känner och då är det inte innom "familjen".
Detta är billigt det vet jag men är det för billigt ,jag tar också betalt för att jag kommer dit och fotar .
Jag har inte firma utan är mera hobbyfotograf.
Hoppas det inte blir en massa prat om prisdumpning för yrkesfotografena bara...;-))

om bilden bara ska skrivas ut och hängas upp på väggen så hadde jag inte tagit mer är tvåhundra.

ne. fast det finns vell säkert en hel del som anser sig som "profesionella" som hadde tagit betydligt mer.

calle. skrev:
ne. fast det finns vell säkert en hel del som anser sig som "profesionella" som hadde tagit betydligt mer.
Jo och det har varit upp för (prisdumpning) men som glad amatör så är det lite svårt ...jag skall ha 750kr .....plus resa och moms.
Kanske därför som folk inte gärna pratar priser

calle. skrev:

Professionell är ett väldigt subjektivt begrepp, men de som har fotografi som yrke och således lever på det behöver ta mer betalt än så.

750 kr + resa och moms är så pass lite att det inte finns någon ekonomi att driva näringsverksamhet på, då det uppenbarligen går åt en massa tid till resa och dylikt.

Sen, sanning att säga Owe, tycker jag inte du ska underskatta dig själv och ta för dåligt betalt. Jag har suttit och kollat lite på din hemsida och ren blåamatör är du absolut inte. Nära och kära kan väl få betala vad de har lust, men alltför många lågprisjobb slutar lätt i att man känner att det inte är värt mödan.

Kul att du gillar mina bilder ,och amatör menar jag att jag inte lever på mina bilder .
Och jag har fått mycket uppskattning för bilder och det känns bra .Jag lägger mycket tid och pengar på foto och det känns bra att det uppskattas.
Nära och kära kostar det inget för...givetvis.
Och jag har kommit till den gränsen att om folk inte vill betala så får dom heller inga kort..

ANNONS
Götaplatsens Foto