Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Säljarens/tillverkarens ansvar efter garanti

Produkter
(logga in för att koppla)

Jukkah

Aktiv medlem
Finns det någon ansvar för tillverkaren eller säljaren om teknisk apparat går sönder strax efter garantitiden är slut? Jag hade problem med bildbanken och fortfarande tycker att apparaten som kostar över 3000 kronor och är välskött borde hålla mer än 13 månader...
 
Enligt svensk lag har du alltid 24 månaders garanti oavsett vad dom säger i butiken. Visserligen måste du kunna trolig göra att skadan fanns med från början, och inte orsakats av dig.

//Erik
 
ergu skrev:
Enligt svensk lag har du alltid 24 månaders garanti oavsett vad dom säger i butiken. Visserligen måste du kunna trolig göra att skadan fanns med från början, och inte orsakats av dig.

Nej, det har man inte. Blanda inte ihop garanti med konsumentköplagens reklamationsrätt. Ett vanligt missförstånd dock.

En garanti är något som säljaren, importören eller tillverkaren frivilligt tar på sig och är därför ganska fri att sätta de regler som gäller garantin.

Konsumentköplagen ger dig som konsument tre års reklamationsrätt (tidigare två år). Under de första sex månaderna så antas felet ha funnits från början om säljaren inte kan visa att det är du som orsakat det. Efter de första sex månaderna så är det du som kund som skall göra troligt att felet funnits från början. Läs mer på Konsumentverkets webbplats.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto