Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Sätta svartpunkt och hitta svärta

Produkter
(logga in för att koppla)

Clouseau

Aktiv medlem
Är det någon som kan förklara för mig:

1) Hur jag får till svärta som är helt svart i en bild? Är det bara genom levels/nivåer jag kan göra det eller finns det någon annan funktion?

2) Vilken som är den absoluta svärtan i CMYK!? Ställer jag värdena för RGB på 000 så får jag något som ser svart ut samt värdena 000 i Lab och HSB, men i CMYK får jag 75% 68% 67% 90%? Sätter jag alla CMYK till 100% får jag 4 i R-värde för RGB och varken HSB eller Lab vissar heller upp rent svarta värden.

Det jag ska göra är att skicka en planch för tryckning och därför montera in ett adobe-RGB foto i en CMYK-illustratorfil. Men var i arbetsprocessen konverterar jag CMYKen och finns det olika profiler för CMYK också?

1) Hur jag får till svärta som är helt svart i en bild? Är det bara genom levels/nivåer jag kan göra det eller finns det någon annan funktion?
Jag brukar änvända kurvor eftersom det ger mig full kontroll inte bara på färgbalansen utan även kontrasten. Men det är svårt att beskriva hela tillvägagångssättet här så gå in på Projektors hemsida och ladda ner Stefans pdf om Arbetsflöde
www.profiler.nu/kursdok.html

2) Vilken som är den absoluta svärtan i CMYK!? Ställer jag värdena för RGB på 000 så får jag något som ser svart ut samt värdena 000 i Lab och HSB, men i CMYK får jag 75% 68% 67% 90%? Sätter jag alla CMYK till 100% får jag 4 i R-värde för RGB och varken HSB eller Lab vissar heller upp rent svarta värden.
Vad som är "svart" i CMYK beror helt och hållet på vilken CMYK det gäller. En CMYK-profil är, precis som en skrivarprofil, anpassad speciellt till en slags papper och många gånger en specifik press (det finns generella profiler också).
Hur fördelningen blir mellan C, M, Y och K beror alltså både på tryckfärgen och vilket papper som profilen är gjord för. På ett högbestruket papper kan man använda en mycket hög total färgmängd (det svartaste) medan man på ett tidningspapper inte alls kan lägga på lika mycket färg (pappret blir för "blött" och kan gå av i pressen). Den totala färgmängden kan aldrig vara 400%, alltså 100% av vardera färgen. Dessutom består neutralt svart inte av lika mycket av vardera tryckfärgen utan de %-värdena du ser är det som ska ge neutral svärta i den profilen som du använder.

Det jag ska göra är att skicka en planch för tryckning och därför montera in ett adobe-RGB foto i en CMYK-illustratorfil. Men var i arbetsprocessen konverterar jag CMYKen och finns det olika profiler för CMYK också?
Jag är inte helt säker på hur du löser detta best men jag skulle tro att det bästa är att du konverterar din RGB-bild till rätt CMYK-profil i Photoshop innan du monterar in den i Illustrator och att din Illustrator-fil också ligger i denna profil. För att få detta helt rätt är det noga att färginställningarna i både Photoshop och Illustrator är rätt och har skiljer det sig lite mellan olika versioner.
Börja med att ta reda på vilken CMYK-profil som ska användas och prata gärna med tryckeriet om hur de vill "ha det", om det är ett bra tryckeri kan de hjälpa dig med profil och inställningar.

Mvh
Eva-Teréz

Hej,

Angående din första fråga så finns det naturligtvis alternativa sätt att ställa svartpunkten i en bild, men jag skulle nog säga att nivåer är absolut lämpligast för ändamålet. Om du känner att du har för dålig kontroll över resultatet kan du prova att hålla ner alt-tangenten när du drar i reglagen. Detta visar den aktuella justeringen som ett tröskelvärde och ger dig på så sätt möjlighet att exakt avgöra vilka pixlar som sätts till det angivna värdet.

Vad gäller din andra fråga, så skulle svaret kunna vara att den absoluta svartpunkten i CMYK är det som definieras som svart för den aktuella tryckmetoden. Olika papper tillåter t.ex. olika mängder maximal färg, vilket alltså ger olika svartpunkter (även bildskärmar visar olika svartpunkter, även om värdena i sig är R,G,B=0,0,0). Lyckligtvis har ögat en fantastisk förmåga att anpassa sig till olika tonomfång, vilket innebär att detta normalt inte är något problem.

Du frågar om det finns färgprofiler även för CMYK. Absolut! Jag skulle nog till och med vilja påstå att just svårigheten med att konvertera färger från RGB till CMYK med bibehållet utseende är den främsta orsaken till att vi har en standardiserad metod för färghantering. Dessutom är skillnaden mellan CMYK- och RGB-modellernas färgrymder (egentligen: additiva och subtraktiva färgmodeller) orsaken till att vi har stora RGB-färgrymder såsom Adobe RGB. Syftet med dessa är främst att täcka in fler av de nyanser som ryms i olika CMYK-färgrymder (de allra flesta bildskärmar kan således inte visa alla färger i Adobe RGB).

Nåväl, svaret på din fråga är alltså att det finns profiler för CMYK. Fråga om tryckeriet har en profil som du kan använda. Om inte bör du lämpligen konvertera bilden till antingen "Euroscale Coated v2" eller "Euroscale Uncoated v2" (för bestruket respektivet obestruket papper). Gissningsvis är det det första alternativet som gäller. Du bör konvertera bilden till CMYK sist i arbetsprocessen, alltså efter du gjort alla justeringar. Glöm inte att spara en kopia av RGB-bilden! Är svartpunkten rätt i RGB så blir den automatiskt rätt när du konverterar den till CMYK.

Tack! Jag måste nog säga att BÅDA svaren var utförliga och bra! Verkligen snällt att ni tog er tid och delade med er av er kunskap!

Mvh
Henrik

ANNONS
Götaplatsens Foto