Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker skruv till stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

analog

Ny medlem
Vet inte om den här hamnade i rätt avdelning nu men..

Har ett Velbon stativ som jag har tappat den lilla skruven på fästplattan till. Nån som vet var man kan få tag i en ny sådan? Har prövat lite olika vanliga men de är ju grovgäng så jag har inte hittat nån som passar.

Tacksam för tips!

Det ska vara en 1/4" UNC-gänga. Det bör finnas i de flesta välsorterade järnhandlar. Enda kruxet kan väl vara att huvudet ska vara lagom stort för att passa plattan. Annars kan man nog köpa en platta med tillhörande skruv som tillbehör för en relativt billig peng åxå.

Har ett Velbon stativ som jag har tappat den lilla skruven på fästplattan till. Nån som vet var man kan få tag i en ny sådan?
Behöver du en reservdel till ett Velbonstativ föreslår jag att du går till en butik som säljer Velbonstativ.

Järnhandeln ska man nog akta sig för, stativskruvar har lite speciella gängor (Whitworth och inte UNC, som föreslagits i tråden).

Det stämmer att det är BSW-gänga (my bad). Fast UNC funkar åxå i de flesta fall att använda då de är väldigt lika. Hur som helst bör en välsorterad järnhandel ha dylika. Det är ju inte precis så att man kommit på någon magisk "stativgänga" som inte används någon annanstans.

Det stämmer att det är BSW-gänga (my bad). Fast UNC funkar åxå i de flesta fall att använda då de är väldigt lika. Hur som helst bör en välsorterad järnhandel ha dylika. Det är ju inte precis så att man kommit på någon magisk "stativgänga" som inte används någon annanstans.
Nja, jag tror inte det är lätt att hitta 1/4 BSW-skruv i en järnhandel! Iaf inte i Sverige.

Å andra sidan förstår jag inte varför man skulle gå dit. Ska man ha specialdelar till stativ eller kamera går man väl till en fotobutik? Precis som man inte går till järnhandeln för att köpa hjulbultar till bilen.

Gängor i tum

"Järnhandeln ska man nog akta sig för, stativskruvar har lite speciella gängor (Whitworth och inte UNC, som föreslagits i tråden). "

Det är nog så att "förr" och då menar jag då de flesta av er inte var påtänkta, så var gängprofilen 55 grader på C gängen. Kamerornas stativgängehål hade den gängan. Någon gång senare, ändrades standarden till UNC och där är gängprofilen 60 grader (samma som på metrisk M gänga).
Men efterson stignngen på gängan är densamma, så innebär det bara att en urgammal Whitworth skruv "glappar lite" i ett UNC hål (det i kameran). Tvärtom går det nog sämre.
/ MatsG

"Men efterson stignngen på gängan är densamma, så innebär det bara att en urgammal Whitworth skruv "glappar lite" i ett UNC hål (det i kameran). Tvärtom går det nog sämre.
Fast är inte problemet just att det är tvärtom, dvs det sitter Whitworthgängor i våra kameror?

ANNONS
Götaplatsens Foto