Hej
Jag har använt Sachtlerstativ i många år för stillsfoto och de är bland de bästa som går att köpa för pengar.
Liknande kvalitet finner du i delar av Vintens och tex O´connor,s sortiment och priserna skiljer inte så mycket.
Det finns också andra billigare "flerrörsstativ" men Sachtler förblir nog nr1 även med priset i beräkningen. Panther är ett märke som är okänt och som ser bra ut på pappret.. ca strax under halva priset mot ett jämförbart Sachtler.
100mm bowl hade jag absolut satsat på. Jag tycker de med 75mm liknar mycket på vad man får i ett kraftigare enrörsstativ.
Jag har själv ägt Sachtler CF 100 L och Sachtler 2 ENG CF HD.
Det senare är ett helt fantastiskt stativ på alla sätt och det första en lättare variant med annan låsning för benen. Båda kolfiberstativ - vilket jag tycker dessa stativ skall vara tillverkade i.
Idag äger jag ett par kraftigare ALU Gitzostativ. Saknar ett långt nog tele för att satsa på Sachtler av kraftig kolfibermodell..
Sachtlerstativen ägde jag för rejält långa brännvidder och huvudet jag använde var
ENDAST halvkulan. Vilket helt klart är det stadigaste. Helt sjukt vilken plattform det blir.
Se bild (Sachtler 2 ENG CF HD).
Huvud på ett sådant stativ, det är det svåra valet. Man förlorar en hel del av den här cementerande känslan med vilket som helst huvud.. Inte minst så bygger det så mycket på höjde att det i sig blir negativt och bidrar med obalans.
Ang din fråga så är det ingen mening att använda Sachtlers egen half bowl. De är dyrare och en av sachtlers stora leverantörer i tyskland rekommenderade mig den billigare och lika bra varianten från Manfrotto

Enda nackdelen med Manfrottos är att den har ett längre handtag. Det är ju mindre bra om du skall ner i spagat å leka.
Med ett huvud av wimberley/Gimbal-typen så hade jag personligen valt ett enklare stativ. Dessa huvuden i sig själva äter upp så mycket av stabiliteten i stativet att jag har full tro på enklare stativ här. Nä rätt på halvkulan är min stående rekommendation - om bästa stabilitet krävs!!
Kan skriva hur mycket som helst om detta. Bromsar mig lite tror jag

)
MVH Niclas