Annons

sally manns och jock sturges samt david hamiltons foton OLAGLIGT/LAGLIGT ?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotoknugen

Ny medlem
hejsan! jag har nyss börjat med fotografi. och kollade igenom kända fotografer som refenser och hur man kan göra olika bilder på google.
men nu till en frågan jag kmr över bilder på google search images ifrån sally man som inehåller avkläda barn ena bilden innehåller även en närbild som heter possum tail. frågan är är dett ens lagligt enligt svensk lagstiftning. vad jag vet så har hon ställt u på fotografiska i stockholm. men jag har även läst på utlänska sidor att david hamilton och jock sturges har plåtat såna bilder. men min frågeställning är vad är lagligt och olagligt ?
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det blev ett jäkla hallå när Immediate family kom ut. Olagligt är det däremot knappast. Hon skriver om det hela i memoaren Hold Still, som förövrigt rekommenderas varmt.
 

VargenW

Aktiv medlem
Se även den utmärkta dokumentären om Lee Miller som gick på SVT i lördags, finns på Play. Jätteintressant! Där finns även ett resonemang kring den typen av bilder och Sally Mann nämns. Lee Millers pappa som var fotograf tog även bilder på Lee när hon växte upp som egentligen nog är mer kontroversiella än Sally Manns bilder.
 

fotoknugen

Ny medlem
då vet jag att hennes verk inte är olagliga. man blev väldigt shockad av att se bilderna och höra vad hon publicerat dock, det tog en by suprise.. 🤔
 

FiCa1

Aktiv medlem
Det är intressant – och sorgligt – att bilder på nakna barn som leker, badar, vilar etc. idag kan uppfattas vara chockerande. Milda Matilda! Bilder på lemlästade, svältande, utsatta m.m. människor kan däremot passera utan att någon lyfter på ett ögonbryn. Sally Manns enastående barnbilder tillhör fotohistoriens klassiker.

/ FiCa1
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det är intressant – och sorgligt – att bilder på nakna barn som leker, badar, vilar etc. idag kan uppfattas vara chockerande. Milda Matilda! Bilder på lemlästade, svältande, utsatta m.m. människor kan däremot passera utan att någon lyfter på ett ögonbryn. Sally Manns enastående barnbilder tillhör fotohistoriens klassiker.

/ FiCa1
Måste hålla med. Hela konsthistorien är ju halv- och helnaken.
 
ANNONS