Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Saltstänk
- Trådstartare Teed
- Start datum
Kustbo
Aktiv medlem
Har alltid kameran med i båten och saltstänk på linsen och hela kameran är mera regel än undantag men jag kör med en polertrasa men torkar bort det direkt det händer innan det torkar för då kan saltet repa med en trasa, har inte varit något problem än iaf.
Använder alltid ett UV filter på gluggen så skulle det bli repigt så bara kassera filtret och köpa nytt, blir billigare än att köpa ny glugg!
Använder alltid ett UV filter på gluggen så skulle det bli repigt så bara kassera filtret och köpa nytt, blir billigare än att köpa ny glugg!
Ravestream
Aktiv medlem
Andas på linsen och putsa med en bra putsduk. Salt kan inte repa glas men det går bort lättare med lite fukt och om inte imman från utandningsluften skulle räcka går det att fukta en liten bit av duken.
Är att andas på linsen verkligen rätt ??
ErlandH
Aktiv medlem
Nja, det beror på hur taskig andedräkt man har...Är att andas på linsen verkligen rätt ??
Skämt å sido: Ja, det är alltis bra att andas fuktig luft på en glaasyta inna man torkar av med en putsduk. I fallet med intorkat havsvatten skulle jag dock använda ett fuktig duk (eller hushållspapper) först, torr putsduk sedan. Glasytorna är inte så extremt känsliga som många tycks tro.
Pupillen
Aktiv medlem
Är att andas på linsen verkligen rätt ??
Ja, så att man får imma på den (rent destillerat vatten med andra ord
Teed
Aktiv medlem
Har alltid kameran med i båten och saltstänk på linsen och hela kameran är mera regel än undantag men jag kör med en polertrasa men torkar bort det direkt det händer innan det torkar för då kan saltet repa med en trasa, har inte varit något problem än iaf.
Jag fotar ofta med 300/2,8 och det går tyvärr inte att få på ett filter, samt om det gick så är det nog inte att rekommendera på en sådan glugg.
Jag brukar göra som du skriver att torka direkt men ibland så glömmer men det och där av min fråga.
RolandM
Aktiv medlem
Allt som torkar fast på en lins kan väl ses som ett fint "slipmedel" när man löser upp det för att torka bort med någon putsduk.
Själv använder jag Hamas linsrengöringsvätska med tillhörande putspapper även för saltstänk.
Hamas linsrengöringsvätska = Isopropanol?
Isopropanol finns att köpa på apoteken om jag inte minns fel till en blygsam summa jämfört med Hamas literpris.
elbe
Avslutat medlemskap
Hamas linsrengöringsvätska = Isopropanol?
Isopropanol finns att köpa på apoteken om jag inte minns fel till en blygsam summa jämfört med Hamas literpris.
Kanske de... Men Hama har en väldigt bra förpackning som jag gärna betalar lite för. Åtgången för mej är inte speciellt stor heller så årskostnaden kan väl närmast liknas vid en salt droppe i havet ;-)
Kustbo
Aktiv medlem
Jag fotar ofta med 300/2,8 och det går tyvärr inte att få på ett filter, samt om det gick så är det nog inte att rekommendera på en sådan glugg.
Jag brukar göra som du skriver att torka direkt men ibland så glömmer men det och där av min fråga.
Aha men tipsen med att andas lite på glaset är bra och även en gnutta saliv är fint för att blöta upp saltstänk om det torkat, hade inget filter på förra kameran och putsade den så ofta och inga repor på linsen under de ca 5 år den hängde med i båten!
Som nämts redan är optikglas mycket tåligare än man tror så Du kan putsa på med gott samvete ;-)
Teed
Aktiv medlem
Aha men tipsen med att andas lite på glaset är bra och även en gnutta saliv är fint för att blöta upp saltstänk om det torkat, hade inget filter på förra kameran och putsade den så ofta och inga repor på linsen under de ca 5 år den hängde med i båten!
Som nämts redan är optikglas mycket tåligare än man tror så Du kan putsa på med gott samvete ;-)
Låter fint, tror som du att det är mycket tåligare en man tror, men lite nervös blir man då det inte är en billig glugg.
Ravestream
Aktiv medlem
Passar på att flika in då hur det är med den här ytan på glaset som verkar vara behandlat med någonting då det ser "oljigt" ut eller vad man ska säga fram på objektiven, försvinner inte sådant ?
ErlandH
Aktiv medlem
Det är antireflexbehandlingen. Det är i första hand den, inte glaset, man riskerar att skada om man putsar intensivt och oförsiktigt. Men inte heller denna beläggning är så känslig som många tror.Passar på att flika in då hur det är med den här ytan på glaset som verkar vara behandlat med någonting då det ser "oljigt" ut eller vad man ska säga fram på objektiven, försvinner inte sådant ?
Pupillen
Aktiv medlem
Det är lätt att förstå att det där "oljiga" kan ge intrycket av att man skadat och "gnidit ut" antireflexbehandlingen. Det har man dock inte gjort utan det är bara ett tydligt tecken på att man inte putsat klart
Antireflexbehandlingen är som Erland säger rätt tålig och dessutom finns väl ofta(st) ett extra hårt ytskikt som ytterligare skydd (det sker fortlöpande förbättringar på det här området och det är svårt att veta vad som är reklam och fakta, men faktum kvarstår, ytorna var tillräckligt oömma för att kunna putsas utan orimlig försiktighet redan för ett halvsekel sedan
Man kan också tillägga att det inte, som många verkar tro, handlar om att man "sliter" på antireflexbehandlingen och att den bara tål ett visst antal putsningar. Tvärtom handlar detta om ytors hårdhet och grundprincipen där är att man inte kan åstadkomma repor i ett material med något som är mjukare än materialet självt. De två största riskfaktorerna är alltså sandkorn och glassplitter (var försiktiga om ett filter spruckit).
Jag vet att det kan låta som att vi vana "linsputsare" (t.ex. glasögonbärare) nästan uppmanar till vårdslöshet men så är det naturligtvis inte. Det är bara det att vi av erfarenhet vet att risken är extremt liten om man iakttar normal försiktighet.
Antireflexbehandlingen är som Erland säger rätt tålig och dessutom finns väl ofta(st) ett extra hårt ytskikt som ytterligare skydd (det sker fortlöpande förbättringar på det här området och det är svårt att veta vad som är reklam och fakta, men faktum kvarstår, ytorna var tillräckligt oömma för att kunna putsas utan orimlig försiktighet redan för ett halvsekel sedan
Man kan också tillägga att det inte, som många verkar tro, handlar om att man "sliter" på antireflexbehandlingen och att den bara tål ett visst antal putsningar. Tvärtom handlar detta om ytors hårdhet och grundprincipen där är att man inte kan åstadkomma repor i ett material med något som är mjukare än materialet självt. De två största riskfaktorerna är alltså sandkorn och glassplitter (var försiktiga om ett filter spruckit).
Jag vet att det kan låta som att vi vana "linsputsare" (t.ex. glasögonbärare) nästan uppmanar till vårdslöshet men så är det naturligtvis inte. Det är bara det att vi av erfarenhet vet att risken är extremt liten om man iakttar normal försiktighet.
Kustbo
Aktiv medlem
Bra jämförelse med glasögonen för så är det för mig och många andra som har glasögon och tillbringar mycket tid på sjön, det blir mycket putsande när det är dåligt väder med ryksjö och regn och under de 30 år jag använt glasögon på sjön har jag iaf inte putsat slut på några glasögon och jag har alltid med sån funktion som gör att de mörknar i solljus, vilket gör ytan lite känsligare.
Samma sak med kikare och kamera ombord bara andas (ev lite saliv) på dem och torka av och köra vidare ;-)
Graylingman
Aktiv medlem
det blir mycket putsande när det är dåligt väder med ryksjö och regn och under de 30 år jag använt glasögon på sjön har jag iaf inte putsat slut på några glasögon
Men glasen blir tunnare och tunnare, eller hur? ;-)
Kustbo
Aktiv medlem
Men glasen blir tunnare och tunnare, eller hur? ;-)
Nja sarare tvärsom med av ålder försämrad syn så blir glasen tjockare för varje byte, men jag förstår Din tanke ;-)
Ravestream
Aktiv medlem
Jag får tacka så mycket för det, har varit försiktig & orolig närman putsat ibland,
Är det samma sak med linsen som sitter baktill på objektivet ?
Är det samma sak med linsen som sitter baktill på objektivet ?