Annons

Samling, Nikonexperter!

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Kära Nikonexperter,

Jag har köpt ett begagnat AF-S 50/1.4G men de första testbilderna gjorde mig fundersam på om något är fel - det är här ni kommer in i bilden. - Vad är det för fel på mitt objektiv vid stor bländare?

Jag har fotat samma objekt på frihand utan att ändra fokus. Jag fokuserade på blommans "hårstrån".

Vi börjar på bländare f/5. Så här skarpa är blomhåren redan i sökaren: http://obj.fotosidan.se/obj/photo/5b/5bce86e3f0770aeb6db44c408101cfdf.jpg

Redan vid f/2.8 så börjar det bli rejält oskarp: http://obj.fotosidan.se/obj/photo/01/01836608af426fcf8744c262b51c394e.jpg

På f/1.4 så är det inte mycket kvar av blomman: http://obj.fotosidan.se/obj/photo/ff/ff52a0245d40f522b7dfe50fe41dcedd.jpg

På längre avstånd märks det mindre. Förstoringar bifogas härunder.

Fråga 2: Jag har aldrig ägt ett ljusstarkt objektiv förut. Har kameran svårare att hitta fokus vid stora bländare? Min D300 hoppade fram och tillbaka väldigt mycket vid fokuseringen.

Hälsningar
Fredrik

Bilagor

• 5-z.jpg
    5-z.jpg
    12.5 KB · Visningar: 1,129
  • 2-8-z.jpg
    2-8-z.jpg
    9.4 KB · Visningar: 1,133
  • 1-4-z.jpg
    1-4-z.jpg
    8.7 KB · Visningar: 1,123
Jag är varken expert eller Nikonfotograf men det är ju tydligt att skärpan ligger på bladet närmare kameran än på stjälken, det kortare skärpedjupet vid större bländare gör ju skillnaden mellan bilderna. Kameran väljer att fukuserra på det närmaste föremålet om denb får välja själv, men har du valt en ensam fukuspunkt som träffar stjälken så fukusera Kameran/objektinet inte korrekt.

Har du t.ex. en D7000 eller bättre kan du korrigera själv så att det fokuserar rätt. Annars så får du skicka in det för finjustering hos Nikon.

Ja ni har rätt. Jag har nu provat att dra fram finljustering fulla 20 (mm eller vad det är) - utan bättring.

Men är det inte lite konstigt - jag menar när man kollar i sökaren så är ju bländaren fullt öppen - man ser ju det objektivet ser på f/1,4 - och då lägger jag skärpan rätt. Men när sedan bilden tas så hamnar skärpan snett.

Af 50 1.4g är ett kalasobjektiv, med min d700 får jag riktigt godkända resultat redan på 1.4, och redan på f/2 börjar den bli riktigt skarp, så jag tror du gör någonting fel, om det nu inte är fel på ditt ex. Gör som någon nämnde tidigare, välj en fokuspunkt och håll kameran riktigt still, extra viktigt när du använder dig av extremt stora bländare och prova igen, nu är jag knappast en expert, men jag vet att det där objektivet i fungerande skick presterar enormt bra redan från f/2.

Fokuspunkter

På min D50 finns det 5 fokuspunkter och på min D80 finns det 11. Jag måste välja en av dom: Använder du rätt fokuspunkt på din D3000? Ofta är den i centrum bäst men inte alltid....

Vid f.14 är skärpedjupet väldigt kort i jämförelse med f5.0, fokus ligger nog 'fel" på f5.0 också men syns inte eftersom skärpedjupet gör både bladen framför och stjälken skarp.
Det ser ut som att det är bakfokus på ett par centimeter på f1.4 bilden som du länkat till.

1: Bilden i sökaren har många gånger längre skärpedjup än den färdiga bilden kommer att ha, större bländare än ca 8 går inte att bedöma i sökaren.

2. Börja inte med någon fokusjustering innan du garanterat vet att det är felfokus som är problemet. Det går inte under några förhållanden att avgöra om ett objektiv felfokuserar på några få handhållna bilder samma dag som man fått hem objektivet. Är det felfokus på allvar finns det bara ett sätt att lösa och det är att lämna in den på kalibrering, finjusteringen man kan göra själv i kamerahuset är inte mycket att komma med efterosm den bara gäller på ett avstånd medan felfokus kan ändra sig på olika avstånd.

Som sagt, fram med stativet och fokusera manuellt med Liveview. Då får du se om (att.... :) objektivet är skarpt, sedan kan du göra test med autofokusen om det är den som fokuserar fel. Det finns bra test man kan göra hemma, testa att söka på forumet så hittar du mycket läsvärt.

Här kan ni se dårå: Jag har använt stativ och självutlösare.

Visste någon förresten om kameror har svårare att fokusera på stora bländare? - Jag fick ställa skärpan manuellt eftersom autofokusen inte stannade då den var skarpast. Den fungerar med andra objektiv.

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/68/68912859e13c7123482d3fda19312da4.jpg

Det är också ett skimmer - "glow" i photoshopspråk. På stor bländare. - Det verkar också vara fel eller hur?

1: Bilden i sökaren har många gånger längre skärpedjup än den färdiga bilden kommer att ha, större bländare än ca 8 går inte att bedöma i sökaren.

Nu har jag inte själv Nikon, men visst använder väl kameran alltid största bländare när tills dess att bilden ska tas, eller man trycker på nedbländningsknappen. Således borde väl sökaren alltid visa skärpedjupet som gäller vid största bländaren. Eller har jag missförstått något?

/P

Nu har jag inte själv Nikon, men visst använder väl kameran alltid största bländare när tills dess att bilden ska tas, eller man trycker på nedbländningsknappen. Således borde väl sökaren alltid visa skärpedjupet som gäller vid största bländaren. Eller har jag missförstått något?

/P

Jo, du har delvis rätt. Använder man liveview ser man vilket skärpedjup bilden kommer att få, däremot är det en annan sak med sökaren.

Nu är det säkert någon som kan förklara det här bättre, men kort sagt är det så att själva sökaren genom sin konstruktion motsvarar en nedbländning till ca f/8 och dessutom kan ögats fokus till viss del kompensera för det kortare skärpedjupet. Det gör att man inte ser skillnad på större bländare än f/8 i sökaren.

Mycket halloballoba här..

Kameran har inte svårare att fokusera korrekt på stora bländare rent tekniskt och OM det är absolut skärpa du är ute efter. Däremot kan det upplevas så av några olika anledningar. Eller egentligen är det bara nästan sant. Vill minnas att jag läst att dagens kameror har sina AF optimerade för 2,8. Dock underlättar det nästan alltid med ljusstarkare optik då de helt enkelt släpper in mer ljus till AF sensorerna. Märks tydligast i sämre ljus.I dagsljus är skillnaden minimal. Däremot får du då istället nackelen att ev fel syns mycket tydligare med ljusstarka och eller långa objektiv

Det går inte att bedömma skärpan på dagens mattskivor. De genererar en bild liknande f5,6. Det är rätt enkelt att kolla själv. Sätt kameran på stativ, full bländare och vrid på skärperingen. Inte mycket händer med skärpan i sökaren förrän du vrider rätt ordentligt. Gör om samma sak med kameran på LiveView och skillnaden är enorm.

Absolut skärpa finns egentligen bara i ett oändligt smalt plan. Det du upplever som skärpa är det som är skarpt inom skärpedjupet. Skärpedjupet i sin tur beror på avstånd till motivet, vald bländare och förstoringsgrad. Det som KAN ha skett med din kamera och objektiv är att motivet hamnar inom skärpedjupet på f5,6 men utanför på f1,4.

Det finns och ett par till felkällor som måste kollras bort först.
  1. Ställ kameran på singel AF och välj den mittersta AF punkten. Stäng alltså av alla andra. Det räcker inte med att välja den centrala punkten och ha resten aktiverade som vissa av lägena faktiskt gör
  2. Tänk på att själva sensorn är större än vad som visas i sökaren. Lutar motivet har du ingen aning om var på motivet sensorn faktiskt fokuserar. Skärpedjupet vid 50mm f1,4 är oerhärt kort 1,5-2 cm ungefär
  3. Du måste fokusera på ett 100% plant objekt om du vill testa fokusläget. Tex en kontrastrik CD skiva i bra ljus. Helst utomhus. Lägg en tumstock i 45 graders vinkel brevid CD skivan. Notera exakt var på tumstocken skivan står. OBS. Fokusera på CD skivan med AF. Inte på tumstocken. Gör sedan om samma sak med Live View och manuell fokus. Om det skiljer har du ett fokusfel.
Det går oftast INTE att ffixa till via kamerans menyer. Justeringen i kameran klarar bara av att justera på en bländare, vid ett avstånd och en brännvidd. Med ditt fasta 50mm objektiv klaras en av tre variabler att åtgärdas men inte resten. Dvs brännvidden. Om du använder en zoom faller även den sista. En verkstad kan fixa detta. I mitt fall har 6 av 6 DSLR och 14 av 15 st AF-S objektiv behövts justeras på verkstad. Efter justering är de 100% korrekta

Senast ändrad:

Visste någon förresten om kameror har svårare att fokusera på stora bländare? - Jag fick ställa skärpan manuellt eftersom autofokusen inte stannade då den var skarpast. Den fungerar med andra objektiv.

Det är också ett skimmer - "glow" i photoshopspråk. På stor bländare. - Det verkar också vara fel eller hur?

Det ser normalt ut, däremot så ska du ändra finskjusteringen till 0 igen. Alla objektiv (speciellt ljusstarka) är inte så skarpa på full öppning. Det uppstår även kromatisk aberration (eller glow som du kallade det). Inget ovanligt.

Jag är inte expert och vill någon säga emot mig är det ok.

MVH Hannes

Är det du som ställt fokus i de 3 bilderna eller autofokus? Om manuellt(som jag tolkar ditt inlägg), var det då skarpt i sökaren på linjen?

Fokus är ju ganska mycket innan önskad fokus. Såg det rätt ut i sökaren kan det bero på problem med kameran kanske? Mattskivan som inte stämmer i avstånd jämfört med sensorn.

Annars är det väl bara fokusfel, och borde gå att fixa, ev. själv med justeringar i kameran, eller kalibrera allt hos Nikon?

Apropå att autofokus inte stannar låter konstigt, mer ljus borde bara hjälpa den.

Det ser normalt ut, däremot så ska du ändra finskjusteringen till 0 igen. Alla objektiv (speciellt ljusstarka) är inte så skarpa på full öppning. Det uppstår även kromatisk aberration (eller glow som du kallade det). Inget ovanligt.

Jag är inte expert och vill någon säga emot mig är det ok.

MVH Hannes

Finljusteringen var redan tillbakadragen till 0 mm när bilderna togs. Och fokus ligger ju alltså på texten "This text should perfectly be in focus".

Är det du som ställt fokus i de 3 bilderna eller autofokus? Om manuellt(som jag tolkar ditt inlägg), var det då skarpt i sökaren på linjen?

Fokus är ju ganska mycket innan önskad fokus. Såg det rätt ut i sökaren kan det bero på problem med kameran kanske? Mattskivan som inte stämmer i avstånd jämfört med sensorn.

Annars är det väl bara fokusfel, och borde gå att fixa, ev. själv med justeringar i kameran, eller kalibrera allt hos Nikon?

Apropå att autofokus inte stannar låter konstigt, mer ljus borde bara hjälpa den.

Jag ställde alltså så in fokus för han med fokusringen (på texten i mitten). Sedan togs bilderna efter varandra utan att jag ändrade fokus - utan bara bländare.

Texten var perfekt i fokus i sökaren när alla bilderna togs.

Det jag menade med Autofokusen var att när jag siktar på texten i mitten och trycker på AF-ON så sätter den inte skärpan. Utan jag kan vrida på fokusringen lite till och få det ännu skarpare. - Jag har ett annat objektiv där det fungerar utan problem med AF.

Det låter som att jag får ringa någon serviceverkstad. Det var ju lite synd eftersom jag fick objektivet för ett bra pris men nu måste jag lägga ut mer pengar på det.

Det går som sagt inte att använda vanliga sökaren för att fokusera manuellt. Vårt öga är alldeles för anpassningabart för det. Okularets dipotriinställning kan också lura till det.
På den manuella tiden hade man fokuseringshjälp i sökaren i form av snittbild, microprismor, eller en riktig mattskiva. Dagens sökare är egentligen så gott som klara.
Ska su fokusera manuellt måste du ha en mattskiva som stödjer detta. Eller så ska du använda LiveView.

Petter ...

Det jag menade med Autofokusen var att när jag siktar på texten i mitten och trycker på AF-ON så sätter den inte skärpan. Utan jag kan vrida på fokusringen lite till och få det ännu skarpare. - Jag har ett annat objektiv där det fungerar utan problem med AF..

Om du klarar av bättre fokus via sökaren har du en grav felfokus. Åk med både hus och objektiv till Lasses i Nacka. Det är viktigt att bägge följer med. Ta även med övriga prylar men framför allt berätta för dem att du har fler så de inte förstör inställningarna på de andra.

ANNONS
Götaplatsens Foto