Annons

Sandisk SD Ultra II - temperaturer

Produkter
(logga in för att koppla)
Mja. Jag kommer att åka till fjällen i februari. Där kan bli temperaturer ner mot -30°C. Och eftersom Extreme III (vilket jag antar är ett mer hållbart kort), "bara" klarar ner till -25°C, så...

Eller hurpass mycket kan man lita på siffrorna? Klarar korten lägre temperaturer ändå?

Kör på och se..

Jag kommer att fotografera en låång period på breddgrad "74° - 81° N og 10° - 35° Ö". Där blir det rejält kallt till tider.

Då får jag se hur det går med mina grejer.

Jag kommer att ha med mig bla två SanDisk CF Ultra II-kort.

Jag tror att kameran säger stop före (jag har en gammag 1D nu).

Dessutom så kan man förvara kameran lite varmare ibland.

Jag har funderat på ett batteripack som har en kabel till kameran,, vad heter den ? ngn som har en länk till en som säjs kanske ?

MVH Niclas,

De temperaturer som anges är de garanterade gränserna. De betyder inte mycket mer än att tillverkaren kan bli stämd om apparaten inte funkar inom garanterade gränser. Därför är det mycket snäva gränser. Min Nikon D70 är t.ex. inte garanterad att fungera över huvud taget i minusgrader, men den lär fungera alldeles utmärkt ner mot -30.

joelchr skrev:
Mja. Jag kommer att åka till fjällen i februari. Där kan bli temperaturer ner mot -30°C. Och eftersom Extreme III (vilket jag antar är ett mer hållbart kort), "bara" klarar ner till -25°C, så...
Vad har du för kamera som är specad att fungera vid -30?

Det är meningslöst att bara titta på specifikationerna för en liten relativt okomplicerad delkomponent om inte resten av systemet klarar samma förhållanden.

Med tanke på komplexiteten i kameran känner jag mig fullkomligt övertygad om att den sätter gränserna långt innan mina Ultra II gör det.

Om prisskillnaden är obetydlig tar man naturligtvis minneskorten med bättre specifikationer men eftersom Sandisk trycker så hårt på dessa siffror i reklamen tror jag en hel del människor blir lurade och övervärderar betydelsen.
Klarar korten lägre temperaturer ändå?
Ja, specifikationerna säger bara vad tillverkaren garanterar att produkten (med säkerhetsmarginaler) skall klara.

Jag tror att många lägger allt för mycket pengar i minneskorten. Inte heller många av oss som fotar action med snabba kameror utnyttjar hela bufferten ens med rättså långsamma kort.

Jag sätter i de flesta CFkort i min 1D och klagar inte en sekund på hastigheter också vid seriebildstagningar.

Men visst,, min kamera "tillverkar" inte heller de största filerna,, (4MP)..hehe;)

Min poäng är att verkligen köpa det kort som matchar personen och inte endast för att mata kameran med de mest lämpade utifrån dess egen kapacitet.

Hastigheten i enbildstagningar och snabba, korta serier då och då (tex i en 1D) utnyttjas också med lite långsammare kort än de värsta om jag säger så!!

MVH Niclas,

joelchr skrev:
Jag kommer att köpa en D80, men vet ärligt talat inte alls hur den är specad.
0-40 enligt dpreview.com men den slutar helt säkert inte heller att fungera så fort det blir minusgrader. Däremot kanske den inte fungerar jättelänge i -30. Sök i forumet, det finns en hel del tips och råd om hur man skall bära sig åt när det är kallt ute.
Jag ville väl mest veta för att kunna jämföra med Extreme III...
Ja och det är precis vad Sandisk vill att folk skall göra och köpa Extreme "-för säkerhets skull".

Nikon D80 verkar däremot vara så snabb att den åtminstone har en möjlighet att dra nytta av prestanda i Extreme. Kör man långa serier (vilket jag kan tänka mig blir aktuellt vid alpin skid- och brädsport) kanske det är intressant att få bufferten tömd nästan dubbelt så fort? Kanske du skall fundera på om det kan motivera prisskillnaden för dig? Beroende på svaret där kanske du får temperaturspecarna på köpet...

Ähh... Minneskort kostar så lite idag så skillnaden på att köpa ett snabbare kort och ett billigare är skit och inget i jämförelse med vad allt annat kostar. Minneskorten kan du sedan (ofta) ha kvar till nästa kamera som med säkerhet är snabbare än den du har idag. När du sedan för över bilderna till datorn via en extern läsare (eller kanske t.o.m inbyggd i datorn) så får du nytta av den högre hastigheten.

Jag tycker precis tvärtom mot dig i såfall för jag förstår inte de som sparar 200:- på ett 4 gb minneskort för att köpa ett som är lite långsammare, har du tömt det till datorn 3-4 ggr så har du redan då sparat en massa tid..

MVH

Johan

Niclasfoto skrev:
Jag tror att många lägger allt för mycket pengar i minneskorten. Inte heller många av oss som fotar action med snabba kameror utnyttjar hela bufferten ens med rättså långsamma kort.

Jag sätter i de flesta CFkort i min 1D och klagar inte en sekund på hastigheter också vid seriebildstagningar.

Men visst,, min kamera "tillverkar" inte heller de största filerna,, (4MP)..hehe;)

Min poäng är att verkligen köpa det kort som matchar personen och inte endast för att mata kameran med de mest lämpade utifrån dess egen kapacitet.

Hastigheten i enbildstagningar och snabba, korta serier då och då (tex i en 1D) utnyttjas också med lite långsammare kort än de värsta om jag säger så!!

MVH Niclas,

ANNONS