Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Sb 600

Produkter
(logga in för att koppla)

moltas

Medlem
Hej!

Var och inhandlade mig en blixt, SB 600, till min D40X idag. Ska bli spännande att se vad den duger till! Den har iaf. fått bra kritik överallt. Tvekade lite mellan Sigma 530 och Metz 48 men Nikons originalblixt kändes bäst, även om ledtalet är något mindre än de andra två. Nästa investering blir en komplettering av ett telezoom, förmodligen 18-200 VR. Tittar även på 18-135.

Mvh Moltas.

Hej igen!

Får inte ihop det med fjärrstyrningen av blixten. Måste man ha en SB 800 monterad i blixtskon för att få det att funka? Eller går det att styra den med den inbyggda blixten? Har läst i manualen men har kanske missat något? Säkert någon som kan detta!

Mvh Moltas!

Ja du måste ha en SB 800 på kameran för att kunna fjärrstyra blixtar. Det finns väl också separata blixt-styrar-blixtar som bara kan avge de lilla ljussken som kan avfyra en blixt från håll, alternativt en kabel mellan kameran och blixten.

D70 och uppåt har blixtstyrning i den inbyggde blixten.

zoomzoom skrev:
Ja du måste ha en SB 800 på kameran för att kunna fjärrstyra blixtar. Det finns väl också separata blixt-styrar-blixtar som bara kan avge de lilla ljussken som kan avfyra en blixt från håll, alternativt en kabel mellan kameran och blixten.

D70 och uppåt har blixtstyrning i den inbyggde blixten.

Var vad jag misstänkte. Hittade senare på en annan sida i manualen om en fjärrkabel (SC-29/28/... osv) som man ska använda för fjärrstyrning. Jag får väl leva med det tills jag byter upp mig vad betr. kamerahus.

Du ska ha tack för hjälpen iaf!

Mvh Moltas!

ANNONS
Götaplatsens Foto