Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

SB800 Remote vs SU-4 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Har provat att använda blixten då den ej sitter på kameran.
Har testat Remote-Kanal3-GruppA läget samt även SU-4 läge. I båda fall utlöses blixten men "SU-4" läget känns på något sett längre, som att blixten jobbar mer. Bildmässigt ser jag knappt någon skillnad. Har dock bara tittat i lilla sökaren på displayen (har en D70).
Vad är det för skillnad?

Är på inget sätt proffs på detta men gör ett försök ändå. När du kör blixten som "remote" så jobbar blixten tillsammans på ett smart sätt, de kommunicerar med varandra. Blixten kanske lyser ut lite olika men kameran kanske också exponerar på ett annat sätt varför bildresultatet blir relativt lika. Det är ju trots allt slutresultatet som är avgörande varför jag föreslår att du tittar på bilderna mer noga men att köra blixten som remote och kameran i Command är ju ett smartare eller mer intelligent sätt eftersom kameran kommunicerar med blilxten för att göra en bra exponering.
Kör du i SU-läge så slår bara blixten ut när din inbyggda blixt (eller någon annan) lyser, utan att kommunicera med kameran, från fullt (1/1) till en 128-del. Kameran Vet inte hur mycket blixten ska lysa ut, den exponerar bara som vanligt eller med det program eller de inställningar du valt.

Komplicerat det här, här säkert inte gjort dig ett skvatt klokare men men...

Aha tack!
Om man kör flera blixtar, sätter man då alla på remote läge och gör alla blixt inställningar från kameran.
Eller sätter man då alla eller den man vill ha på SU-4 för att kontrollera ljuset olika?
Hänger du med hur jag menar?

Har du flera SB-800 eller SB-600 så kan du från kameran (eller om du kör en anan SB-800 som commander) bestämma hur de olika grupperna skall lysa ut, om en/några skall lysa mer och någon annan mindre.
Det är också enkelt att ställa in så att din sb-800 lyser ut lite extra i remote-läge, du är inte helt slav under dessa instälningar.

Lyckades inte finna den video jag såg online för inte så länge sedan men hittade en annan som lite kort pratar om nikons CLS: http://www.imaging-resource.com/EVENTS/PMAS05/PMAS05VIDEO.HTML#
(överste länken)

ANNONS
Götaplatsens Foto