Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna gamla papperskort

Produkter
(logga in för att koppla)

ahlner

Ny medlem
Hej.
Jag har precis köpt en Cannon 4400f scanner för att jag tagit på mig uppgiften i familjen att scanna in gamla papperskort från släkten.
Korten är av normal storlek och från 1950-talet och fram till 1990-talet, både svartvit och färg finns.
Arbetetsvolymen är i storleksordningen max 1000 scanningar om jag sållar en hel del.
Korten är inte tagna av "proffs" och utrustningen är av normal kvalitet.

Är helt grön på området och undrar hur man smidigast gör detta. Här kommer lite funderingar.

Vilka inställningar och upplösning på scannern är lämpliga för att inte behöva göra så mycket efterarbete i form av redigeringar och annat?.

Finns det något att tänka på för att det skall gå så snabbt som möjligt?

Vad behöver man normalt redigera efteråt i datorns bildbehandling

Vilket filformat skall jag spara bilderna i?

OBS! Alla övriga tips och erfarenheter tas också mot med öppna armar

Jag scannar inte mina gamla kort. Jag fotograferar av dem med ett portabelt reprostativ jag ropade in på auktion. När jag fotograferar använder jag ett 50mm f/1,8 som är raktecknande.
http://i219.photobucket.com/albums/cc268/soptunna/repro.jpg
Fördelen med reprostativet är att man slipper slita ut bilderna ur albumet samt att arbetsflödet är mycket snabbt.
Jag fotograferar då uteslutande i RAW för att kunna korrigera vitbalans, kurvor, upprätning mm.

Återkommer med mera tips när jag sitter hemma vid scannern - har en likadan själv.

Snåla inte med upplösning: Man brukar till exempel räkna med att 300 dpi behövs för en fullgod utskrift, så vill du kunna skriva ut bilderna i A4-format, så beräkna upplösningen från det. Om bilden är 6x9 cm behöver du i så fall scanna med 900 pdi. Men detta blir också en tidsfråga..

Exponering: Här gäller det att spara den information som finns i bilden optimalt: Använd histogramfunktionen i scannern för att sätta svart- och vitpunkt för varje bild, helst för varje färgkanal för sig. Detta ger dig bäst utrymme att justera bilden som du vill när du har tid.

Format: Spara inte som JPEG! Välj ett oförstörande format, t ex TIFF eller PSD. När jpeg komprimerar bilden kastas en del information bort, och sen fortsätter du av bara farten att spara om i jpeg, varje gång blir bilden lite sämre och till slut börjar det synas.. JPEG ska bara användas när du behöver komprimera en färdig bild för att lägga ut på nätet eller skicka till någon.

ANNONS
Götaplatsens Foto