ahlner
Ny medlem
Hej.
Jag har precis köpt en Cannon 4400f scanner för att jag tagit på mig uppgiften i familjen att scanna in gamla papperskort från släkten.
Korten är av normal storlek och från 1950-talet och fram till 1990-talet, både svartvit och färg finns.
Arbetetsvolymen är i storleksordningen max 1000 scanningar om jag sållar en hel del.
Korten är inte tagna av "proffs" och utrustningen är av normal kvalitet.
Är helt grön på området och undrar hur man smidigast gör detta. Här kommer lite funderingar.
Vilka inställningar och upplösning på scannern är lämpliga för att inte behöva göra så mycket efterarbete i form av redigeringar och annat?.
Finns det något att tänka på för att det skall gå så snabbt som möjligt?
Vad behöver man normalt redigera efteråt i datorns bildbehandling
Vilket filformat skall jag spara bilderna i?
OBS! Alla övriga tips och erfarenheter tas också mot med öppna armar
Jag har precis köpt en Cannon 4400f scanner för att jag tagit på mig uppgiften i familjen att scanna in gamla papperskort från släkten.
Korten är av normal storlek och från 1950-talet och fram till 1990-talet, både svartvit och färg finns.
Arbetetsvolymen är i storleksordningen max 1000 scanningar om jag sållar en hel del.
Korten är inte tagna av "proffs" och utrustningen är av normal kvalitet.
Är helt grön på området och undrar hur man smidigast gör detta. Här kommer lite funderingar.
Vilka inställningar och upplösning på scannern är lämpliga för att inte behöva göra så mycket efterarbete i form av redigeringar och annat?.
Finns det något att tänka på för att det skall gå så snabbt som möjligt?
Vad behöver man normalt redigera efteråt i datorns bildbehandling
Vilket filformat skall jag spara bilderna i?
OBS! Alla övriga tips och erfarenheter tas också mot med öppna armar