Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna pappersbild och skriva ut

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Hellman

Aktiv medlem
Jag har en bild på min kära mor i från när hon var ung som jag skulle vilja scanna, fixa till och skriva ut så stort som möjligt.

Självklart finns det inget negativ och papperskopian är ca 12,5*12,5cm.

Vad räcker kvaliten till i utskrift?

Vad bör bilden scannas i för ppi för att få ut maximal kvalitet?

Lite hjälp vore trevligt för planen är att ge bilden ramad som julklapp.

Carl Hellman skrev:
Jag har en bild på min kära mor i från när hon var ung som jag skulle vilja scanna, fixa till och skriva ut så stort som möjligt.

Självklart finns det inget negativ och papperskopian är ca 12,5*12,5cm.

Vad räcker kvaliten till i utskrift?

Vad bör bilden scannas i för ppi för att få ut maximal kvalitet?

Lite hjälp vore trevligt för planen är att ge bilden ramad som julklapp.

En bra fotohandlare/ateljé fixar det där bäst.

Annars är det minst 300ppi som gäller och hur stort det går att fixa beror ju helt på kvaliteten på originalet.

Carl Hellman skrev:
hur avgör man om en pappersbild är av bra kvalitet?

man tittar på den och ser om den är skarp osv.

Ser man på bilder som min morfar tog på 60-talet så är dom inte speciellt skarpa och duger kanske till 20*20cm.

Däremot så kan det ju vara så att affektionsvrdet är större än kravet på kvalitet på förstoringen du vill ge bort. Så vad som är acceptabelt kan du bara avgöra själv.

misstänkte att svaret var sådär luddigt bökigt

bilden är tagen med en hasselblad för massa år sen och ser riktigt skarpt ut.

vad kan det räcka till? nån gissning? a4? större?

Carl Hellman skrev:

Hur stort man kan förstora beror ju på det önskade betrakningsavståndet också.

Man kan kanske använda Big Image Systems ( http://www.bigimage.se ) tumregel för att få ett hum om hur mycket man kan förstora:
http://www.bigimage.se/web/02SV/Vsv/original/watchit.htm

Jag har dock inte gjort några stora utskrifter själv.

/Anders

Jag har en 6x9 papperskopia av mina föräldrar, tagen på 40-talet. Den ser lite halvskarp ut.
Jag fotade den med min 350D (med den utskällda kitlinsen) och fixade till det hela i PS. Rätade upp horisonten, beskar, tog bort en hel del damm och fläckar, osv.
Skrev ut i A4 och blev väldigt nöjd. Inga problem. Skärpan blev inte direkt bättre, men heller inte sämre. Kontrastjustering gav en bild som ser bättre ut än originalet.
Bilden ser 'ny' ut. Som tagen i går.
Mina föräldrar hade gapat av förvåning om de hade levat och sett resultatet.
Tänker i forts. göra repro av gamla bilder som jag av olika orsaker inte kan scanna (jag har bara neg. scanner) på det ovan beskrivna viset. Billigt, enkelt och man kan fixa till det som man vill ha det. (Jättelite, urförsiktig retuschering på morsor är inte helt fel. Bara det inte märks att man gjort det... ;)
Lycka till, hur du än besluter dig för att gå tillväga!
/Gitte

Carl Hellman skrev:

Hej Carl, det går säker att göra minst A4 av bilden.
Jag scannar hundratals gamla bilder och restaurerar dem och kunderna blir oftast supernöjda. Resultatet efter en duvning i PS blir oft mycket bättre än orginalet. Så kör hårt.
PS: det är bättre att scanna än att fotografera, men båda metoderna fungerar.

ANNONS
Götaplatsens Foto