Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanner för 60+

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
En god vän och jag har 4000 dior och 2000 småbildsnegativ, både s/v och färg. Vi skulle vilja skanna dem, men ingen av oss har någon erfarenhet av skanning.

Vi vill göra skanningen själva (vi är 60+ så tid finns det gott om) och vi är beredda att inskaffa en scanner (3-4k). Har Photoshop Elements 4.0.

Men det tycks vara väldigt tunnsått med instruktioner av typen ”Så här skannar du dina bilder själv”. Finns det fototidskrifter eller fotoböcker med pedagogiskt material om skanning? Finns det kanske rentav kurser i skanning?

Och så naturligtvis frågan om vilken scanner vi ska satsa på. Antar att det är en knivig balansgång mellan apparater som lätt skannar stora volymer och apparater som skannar med hög kvalitet.

Vore intressant (och lärorikt) att få synpunkter!

Det finns ett par någorlunda aktuella och intressanta (och långa!) trådar om skanning här på FS. Om jag inte minns fel kom en mycket noggrann FS-medlem fram till att Epson V700 är bästa köpet på marknaden just nu. Bra bildkvalité och någorlunda praktisk.

Jag har precis köpt en Epson V700 med, och jag är faktiskt nöjd än så länge. Däremot krävs det ju kunskap även för scanning och efterbehandling. Men en del gamla dior blir bra även med ganska lite efterbehandling: http://www.elenfors.com/images/namkids.jpg

Just den scannern kostar 5500 på Elgiganten just nu, men det finns ett par småbröder till den med.

ANNONS
Götaplatsens Foto