Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanning av raw i vuescan

Produkter
(logga in för att koppla)

janne_j

Aktiv medlem
Hej!

Jag har försökt scanna mina negativ som raw med vuescan (har en minolta dimage scan dual 2). Kruxet är att det inte funkar överhuvudtaget... När jag försöker öppna resultatet i ps tolkas den antingen som en tiff-fil (?) eller som en raw (fast det blir bara en grå bild när man kör igång den sen). Om någon har idéer om varför det är så här tar jag tacksamt emot dom.

Har aldrig arbetat med raw-format, men inbillar mig att det är bättre även på scannade bilder. Vinner man egentligen något på att inte köra tiff?

Tack! Janne

Vuescans raw-filer _är_ helt vanliga TIFF:ar. De skiljer sig från "vanliga" TIFF:ar från Vuescan på så vis att de inte genomgått någon efterbehandling utan innehåller, som namnet antyder, rådata från scannern. Poängen med dem är alltså främst att om man vill ändra någon parameter i vuescan (alla utom exponering tror jag) så behöver man inte scanna om bilden utan kan använda rådatafilen som input i stället.

Njae... de flesta program som är avsedda för rådatafiler från digitalkameror kan inte hantera dem. Å andra sidan kan man öppna dem direkt i vilket program som helst som hanterar TIFF:ar, fast då lär man få svettas lite med färgerna. En arbetsgång som skulle kunna funka (otestat) om man av någon anledning inte vill göra någon efterbehandling alls i vuescan, är att öppna "rå-TIFF:en" i Photoshop, tilldela scannerns profil (scannerprofil kan man bygga m.h.a. Vuescan och ett IT8-dia; jag har en profil jag byggt för min Scan Dual II som du kan få om du vill, den borde väl vara i rätt postnummerområde för vilken SDII som helst) och sedan konvertera till sin vanliga arbetsfärgrymd (typiskt Adobe RGB eller sRGB). Det borde ge i alla fall hyfsat korrekta färger att utgå ifrån.

Vuescans råfiler har även linjär gamma, så också detta måste åtgärdas i flödet.

Ture: Skulle vara jättetacksam om jag kunde få din profil... Kul att pröva och se skillnaden. Vill du maila den är du snäll, adressen finns på min sida.

ANNONS
Götaplatsens Foto