Annons

SD-kort, vilket?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

emilliden

Aktiv medlem
På väg att införskaffa min första DSLRkamera. Det lutar åt att det blir en NIkon D80 med 18-70 samt ett 80-200/2,8.
Men så behöver jag ju minneskort också så min fråga är förståss vad som rekommenderas?
Har sneglat på http://www.megastore.se/template/next,Product.vm?itemid=1512480&source=1900
som jag tycker verkar prisvärt och snabbt. Vill inte hindras av ett långsamt SD-kort om det nu har betydelse för min fotografering....?

Några andra tankar och rekommendationer?

jag vet inte riktigt hur snabba kort D80 klarar av att utnyttja, men jag kör med ett kingston elite pro (tror jag det heter) som är på 50x hastighet. jag har då aldrig märkt av att det skulle vara "segt" i min D50, men sen fotar jag inte jätteofta i bildserier heller.

Är det någon som vet någon faktisk hastighetsskillnad som man märker i en exempelvis D50? Jag har 50x idag och funderar på 150x kort.

Hoppas att jag inte stör i tråden ;-)
/Andreas

superfly skrev:
Jag köpte just det Sandisk Extreme III 2gb kortet till min D80. Faktiskt även på Megastore. Tyckte det var väldigt prisvärt och kunde hämtas ut dagen efter beställningen (i Stockholm).

Innan köpet sneglade jag lite på detta test: http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-8531

Intressant...
Om man tittar på detta test så verkar det ju vara en rätt markant skillnad mellan Sandisk Extreme III 2GB och det kort soom jag länkar till högre upp i denna tråd, A-Data. Frågan är hur stor skillnad det betyder i realiteten? Någon som har en uppfattning om det?
Skulle bra gärna vilja ha ett 4GB kort istället för två 2GB. Och vad jag sett så finns bara Sandisk Extreme III i 2GB än så länge...

Nja det lutar nog åt ett 4GB A-Data kort känner jag... för tillfället.

vekhyttan skrev:
Är det någon som vet någon faktisk hastighetsskillnad som man märker i en exempelvis D50? Jag har 50x idag och funderar på 150x kort.

Hoppas att jag inte stör i tråden ;-)
/Andreas

Vad jag har förstått så kan inte D50 skicka sin data snabbare än standard-SD, så det finns ingen anledning att lägga pengar på extra snabba kort.

Förresten: Om jag inte missförstått helt, så tror jag att D50n inte heller klarar större kort än 2 GB. Testa innan du köper större kort i alla fall. Det börjar ju dyka upp allt större SD-kort nu.

frans skrev:
Vad jag har förstått så kan inte D50 skicka sin data snabbare än standard-SD, så det finns ingen anledning att lägga pengar på extra snabba kort.

Förresten: Om jag inte missförstått helt, så tror jag att D50n inte heller klarar större kort än 2 GB. Testa innan du köper större kort i alla fall. Det börjar ju dyka upp allt större SD-kort nu.

OKI
kanske ska höra med nikon.
Strörre än 2Gb blir det inte tal om, hellre har jag då flera.
tack för ditt svar.
/Andreas

frans skrev:

Hmmm, detta får mig att fundera på om det finns begränsningar även hos D80 vad gäller detta...
Någon som vet?
Vill ju inte kasta pengar på höghastighetskort om man inte får valuta för det... Och hur är det med storleken på kortet vs D80? Finns begränsningar här med?!?
Någon med egen erfarenhet som kan komma med något vettigt inlägg?

Om du inte tar snabba serier, typ sport och sådant så kommer du inte att märka någon skillnad. Jag har testat med en D80 (En polares) och vi märkte ingen skillnad på de vanliga blå sandisk korten och de dyrare extreme3 korten

Detta trots att vi tog så snabbt det bara går att peppra på slutarknappen.

Taka skrev:
Om du inte tar snabba serier, typ sport och sådant så kommer du inte att märka någon skillnad. Jag har testat med en D80 (En polares) och vi märkte ingen skillnad på de vanliga blå sandisk korten och de dyrare extreme3 korten

Detta trots att vi tog så snabbt det bara går att peppra på slutarknappen.

Då skulle jag vilja att ngn talar om för mig, en lönestinn konsument, varför jag borde lägga mer pengar på ett snabbare kort?
Jag menar det måste ju rimligen finnas ngn sorts säljargument för de stackars säljarna?!?

;)

Jag frågade vilket som hade minst reklamationer och fick svaret TekQ. Kanske onödigt snabbt men om det är säkrast kan det kanske var värt några hundra...

emilliden skrev:
Då skulle jag vilja att ngn talar om för mig, en lönestinn konsument, varför jag borde lägga mer pengar på ett snabbare kort?
Jag menar det måste ju rimligen finnas ngn sorts säljargument för de stackars säljarna?!?

;)
För de som har en långsam kamera är det ändå så att det går snabbare att tanka över till datorn eller backuppa ute. Läs t ex här om nya Sandisk Extreme IV och tillhörande Firewire 800-läsare: http://www.luminous-landscape.com/reviews/accessories/cards.shtml.

Så länge du köper kända märken får du bra garantier och bra kvalité. Då kan du köpa dig både ett och två extra kort för samma pris som ett dyrare. Folk säger att det går fortare att föra över till dator osv. Men vad fan, har vi så jävla bråttom egentligen? Orkar vi inte vänta de extra 10 sekunderna?

Jag tycker inte att det är värt pengarna i alla fall!

Taka skrev:
Så länge du köper kända märken får du bra garantier och bra kvalité. Då kan du köpa dig både ett och två extra kort för samma pris som ett dyrare. Folk säger att det går fortare att föra över till dator osv. Men vad fan, har vi så jävla bråttom egentligen? Orkar vi inte vänta de extra 10 sekunderna?

Jag tycker inte att det är värt pengarna i alla fall!

DET håller jag med til till 100% om!
Så länge det inte handlar om irriterande mycket längre överföringstider så gör det mig inget.
Däremot vill jag ju helst inte att kameran ska bli slöare beroende på att jag snålar på ett minneskort. De gånger jag eventuellt behöver ta snabba serier så vill jag ju att dom ska vara just det... snabba alltså.

Ah, vet inte om jag blivit så mycket klokare egentligen. Slutar väl med att jag köper något av de korten jag länkade till i början av tråden.

Men kan någon berätta om D80 klarar minneskort upp till 4GB?

Jag tror att D80 klarar FAT32 formatet som kort över 2 gig jobbar med. Min D50 klarar det icke i alla fall, vilket är synd då jag heller ha stora och få kort istället för små och många!

Men du kan ju t.ex. ha ett supersnabbt kort för de gånger du skall fota serier, typ sport och sådant och resten vanliga! En bra kompromiss kanske?

Taka skrev:
Jag tror att D80 klarar FAT32 formatet som kort över 2 gig jobbar med. Min D50 klarar det icke i alla fall, vilket är synd då jag heller ha stora och få kort istället för små och många!

Men du kan ju t.ex. ha ett supersnabbt kort för de gånger du skall fota serier, typ sport och sådant och resten vanliga! En bra kompromiss kanske?

Du har en poäng där.
Tror jag måste kontakta Nikon på måndag och försäkra mig om att D80 fixar 4GB kort. Har letat på nätet men inte hittat ngn info.
I så fall blir det nog detta kort till en början med:
http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5797

Tycker det verkar stort, snabbt och bra. Och ganska rosa iofs...

Ett tips är Ri-data från Zebramedia, enligt rykten så skall tydligen aftonbladet fotografer köra med det, så det lär fungera bra!

ANNONS
Götaplatsens Foto