Annons

Seagull mellanformat kräver extern ljusmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

deez

Avslutat medlemskap
Hejsan

Jag satt och surfade på www.photax.se av en annan aledning än denna jag skriver här, men hur som helst slutade det med att jag blev otroligt sugen på att köpa en av deras seagull mellanformats-kameror då dessa var billiga (tror jag iaf ;)). Jag har aldrig testat mellanformat tidigare och är alltså mest ute efter att "leka" med den. Är det någon som vet ifall det är värt pengarna med en sådan?

Sen har jag lite frågor, jag har uppfattat det som att man måste ha en extern ljusmätare att mäta så man får rätt exponering, stämmer detta?
Om det är så, kan man använda sig av en vanlig systemkamera för att mäta ljuset och ställa bländare och slutare likadant på mellanformataren då eller är det bara en totalt idiotisk idé från min sida?
Om inte, hur pass avancerad mätare behöver man, och vad kan en sådan tänkas kosta?

Sen undrar jag också, vad har ni för åsikter när det gäller framkallning och kopiering, vilka alternativ är smidigast alternativt billigast när det gäller mellanformat? Kom gärna med lite synpunkter, om jag skaffar en kamera kommer jag säkerligen fota både negativt och med dia, men jag har ingen diaprojektor så jag antar att jag får sitta och scanna dessa för att sedan behandla dom som digitala bilder?

Mvh
Kenny

Jag vet nothing om Seagullkamerna i praktiken, men har inte hört mycket positivt. Avstår att svara därför, men "mumlar" ändå att själv hade jag tittat på begagnatarknaden i stället. Kanske kan man hitta en gammal Bronica eller något inklusive optik till samma pris?

Fast till detta om ljusmätningen. Jag har mätt med småbildskamerans mätare jättelänge. Äger inte ens en egen separat ljusmätare men brukar sno killens ibland;) Fast det funkar bra att mäta med en annan kamera också. Ljusmätare kostar väl från 3000:- och uppåt? Kolla under övrigt/ljusmätare på scandinavian photo.

Det är rätt dyrt att framkalla 120-film. Jag skickar mina färgrullar till DOX som är skapligt billiga med råkopior eller inskanningar som duger. Har du skanner för 120-film så är det ju bara att skanna själv. Då är det nog inte ens dyrare att framkalla 120-film än 135-film. Själv kör jag mycket s/v som jag framkallar själv.

Senast ändrad:
Jag är verkligen ingen expert, men har inte hört något gott om Seagull vad gäller kvaliteten. Optiken tror jag skall vara rätt ok, dock.

Mitt tips är att hitta en begagnad Rolleicord eller Rolleiflex. Betydligt bättre kvalitet och till lägre priser. Om jag inte har helt fel kan man hitta fina kameror från 1000:- uppåt.
Kolla t.ex. med
http://www.schoenherrsfoto.se/
http://www.lpfoto.se/swe/index.asp

Ljusmätare behöver inte vara så blodigt, leta begagnat även här! Jag köpte precis en enkel modell på Tradera för 260 spänn, ny i kartong.

/Micha

Det som brukar vara problemet med Seagull är att slutarna ofta lägger av efter ungefär ett år. Kanske de nya modellerna har en bättre slutare? Hör efter med Photax, de brukar vara ärliga.

Rekommenderar precis som Micha en Rolleicord eller Rolleiflex med Xenar eller Tessaroptik. Mycket pålitliga kameror med superb bildkvalitet.

Seagull har ett mindre bra rykte men funkar absolut för den som vill pröva sig fram lite med mellanformat.

Mitt tips är kameran på bilden, Mamiya 220 (330) Proffessional. Utbytbara objektiv med bra skärpa..
Kanske i en annan prisklass men helt klart BRa kvalitet!
Väger lite mer än Seagull, Rollie och motsvarande men inte så att det hindrar att handhålla den med läcker balans.

Ljusmätare finns "billigt" beg i alla modeller. Jag hittade den klassiska "Gossen Lunasix III" i perfekt skick på Blocket.se för 400,-sek!

Mvh Niclas.

Bilagor

• pw_406ab6701f23f.jpg
    pw_406ab6701f23f.jpg
    3.8 KB · Visningar: 393
Tack för svaren..

Grejjen är att jag har inget mörkerrum och sådär, så jag kommer troligen inte stå och bränna av rulle efter rulle.. Så därför känns det lite väl mycket pengar att lägga på en kamera som jag kanske bara kommer använda sporadiskt. Photax tar 1995:- och 2495:- för seagul-kamerorna beroende på modell. Om jag kan hitta en bättre kamera begagnad billigare, och som jag kan lita på håller är det ju självklart ett bättre allternativ. Men kan jag verkligen det?

De jag har sett annonser på är ju riktigt gamla, så det känns som detinte är omöjligt att slutare osv hänger sig på dom heller?

Som sagt, jag vill testa på mellanformat, men jag är nog inte beredd att lägga ner massa tid och sådär på att laga grejjer som inte fungerar. Iaf inte nu i inledningsskedet. Men jag tycker att formatet på bilderna och upplösningen är så otroligt skönt så jag måste bara ha en mellanformat och testa ta bilder med, så får vi se varthän det leder. ;)

Jag ska maila photax och be dom ge någon kommentar på kvalitetn på seagullkamerorna.

Men om jag inte ska köpa en sådan, är det någon speciell modell jag ska akta mig för begagnad? Och hur gamla kan man acceptera att dom ska vara? har sett några från 50-talet, men det känns lite väl gammalt faktiskt, men det kanske bara är jag?

Kenny

Kenny! Seagull har vuxit till sej för att ha varit ett skitmärke från början,men den vägen har ju nu många etablerade märken vandrat.Du behöver en extern ljusmätare,och visst kan du om du vill använda systemkameran för detta.Men kolla in Bronican i fotosidans prylannons,den slår Seagull med hästlängder.

Jag är som sagt var ingen expert, men de flesta Rolleicord/-flex man hittar är från 50-talet. Åldern i sig är inget stort problem. En översyn av kameran tror jag går på 1000-1500.

Här är en kamera till salu:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=11887

Jag har precis köpt en Rolleicord V på Tradera för 660 kronor, jag har inte fått den än så jag vet inte säkert hur skicket är på den.

Min åsikt är att du skall gå till en bra fotohandlare och köpa en för upp till 2000, det ger dig förmodligen mer kamera för pengarna än en ny Seagull.

/Micha

deez skrev:
Men om jag inte ska köpa en sådan, är det någon speciell modell jag ska akta mig för begagnad? Och hur gamla kan man acceptera att dom ska vara? har sett några från 50-talet, men det känns lite väl gammalt faktiskt, men det kanske bara är jag?

Jag förstår att du är skeptisk till så pass gamla kameror.

MEN köper du en Rollei där du säkrat dig om att den är i bra skick och att slutaren fungerar som den ska, så behöver du knappast vara orolig.

Jag har Rolleikameror från tidigt 30-tal till senare modeller, och de är mycket pålitliga. Många har förstås servats och fått slutarna rengjorda under alla dessa år.

Det är faktiskt mer troligt att en Rolleiflex "MX" från 1952 ger mer kvalitet och livslängd för dig än en helt ny kinesisk Seagull. Dessutom ger Rollein bättre bildkvalitet.

Det är lättare att få en Rollei servad än en Seagull om det skulle behövas.

Jag kan bara hålla med övriga i tråden som rekommenderar en begagnad Rollei. Har själv haft en Rolleiflex med Tessar-optik från 50-talet och den funkade klanderfritt med magnifik bildskärpa. Ångrar idag att jag sålde den. Har nu en Zeiss Ikoflex med samma optik Tessar 75/3,5 som jag fått tag i billigt men den är lite "trögare" i handhavandet och jag har därför inte fotat så mycket med den. Rolleiflexen däremot har allting på rätt ställe och det var ett nöje att använda den. Precisionen/finishen i utförandet bidrar till att den är så "lättarbetad".

Ja, ni verkar ju vara eniga, så jag får väl helt enkelt ta och leta efter en begagnad rollei-kamera först och främst.

Men som sagt har jag ingen aning om vilken modell man ska satsa på, det enda jag vet är att jag gärna vill ha ett bulbläge föra tt kunna ta lite friare nattbilder osv, men det kanske alla har?

Kan en sådanhär vara något kanske?
ROLLEICORD / Xenar 1:3,5/75mm (6x6).. Är lite rabatt på priset så jag tror det hamnar någonstans kring 1500:- för den.. Affären lämnar även en månads bytesrätt så där finns ju en viss säkerhet i det.

deez skrev:
Men som sagt har jag ingen aning om vilken modell man ska satsa på, det enda jag vet är att jag gärna vill ha ett bulbläge föra tt kunna ta lite friare nattbilder osv, men det kanske alla har?

Kan en sådanhär vara något kanske?
ROLLEICORD / Xenar 1:3,5/75mm (6x6).. Är lite rabatt på priset så jag tror det hamnar någonstans kring 1500:- för den.. Affären lämnar även en månads bytesrätt så där finns ju en viss säkerhet i det.

Står det vilken modell det är eller serienumret?

Jodå, de har alla B.

Nej tyvärr står det inget sådant, får väl åka dit och kolla på den, affären ligger här nere i Malmö.

ANNONS
Götaplatsens Foto