Annons

Sekonic L-358 vs L-308S

Produkter
(logga in för att koppla)

Highbeam

Aktiv medlem
L-308S kostar ~1200kr på ebay inklusive frakt
L-358 kostar ~1800kr på ebay inklusive frakt

Är L-358 värd 600kr mer för en nybörjare inom studiofoto som tänkt köpt sig en blixtmätare?

Nej. Jag har haft 358:an och de få fördelar den erbjuder över 308 var inte värda de pengarna för mig. Du får bland annat möjlighet att mäta "multi-pop", dvs addera flera blixtar i följd mot ett statiskt motiv, och att visa andelen blixtljus i förhållande till det befintliga ljuset. 308 är dessutom mycket mindre och smidigare, 358 är ganska klumpig i jämförelse.

Jag sålde min 358 och ligger i valet och kvalet mellan att köpa en 308 eller en 758 med inbyggd spotmätare. Jag har redan en separat spotmätare men det vore väldigt skönt att slippa släpa på två ljusmätare när jag använder min mellanformatskamera. Om jag säljer spotmätaren blir kostnaden för en 758 ungefär som för en 358...

Jag gjorde tvärt om mot Emil och sålde min 308 och köpte en 358 Det handlar om hur du kommer att använda den i framtiden, jag fotar mycket blandljus mellan blixt och befintligt ljus och tycker funktionen som visar förhållandet i ljus är värt mycket mer än 600spänn.

Det är bara du själv som kan svara på om det är värt pengarna eller inte genom att läsa specifikationen och "polera" kristallkulan för att gissa hur och vad/ var du kommer att fota med blixtar i framtiden.

Du kan köpa till en pocket wizard sats till 358 an också och den har troligen ett bättre andrahands värde då prisskillnaden i Svedala är mycket större än 600, du tänker handla på speedgrhapic antar jag?

ANNONS
Götaplatsens Foto