Annons

Selektiv skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ytterst sällan jag gör det iofs. Men det beror nog på vad det är för nåt som ska skärpas. Men ibland använder jag skärpeverktyget (i verktygslådan). Annars kan jag tänka mig att använda högpassfilter-metoden. Då kan man finjustera skärpan efteråt om man så vill. En svår metod, men jag gillar den eftersom man kan lägga "skärpan" i ett eget lager.

Guran99 skrev:
Annars kan jag tänka mig att använda högpassfilter-metoden. Då kan man finjustera skärpan efteråt om man så vill. En svår metod, men jag gillar den eftersom man kan lägga "skärpan" i ett eget lager.

Kan man ju göra med allt, bara att använda lagermasker.

Jag gör det själv sällan, försöker arbeta med kompositionen för att dra blicken mot det jag vill. Det är kanske inte så många som använder sig av selektiv skärpning?

Jag gör det oftast enkelt och lägger numera mycket lite tid på skärpning av mina bilder: Vid porträttfotografering, som jag mest sysslar med, och då skärpedjupet är mer eller mindre kort, brukar jag markera de delar jag anser behöver skärpas. Jag använder Deblur Pro (Focalblade plugin) och USM (fasta actions i CS2). Även om jag vanligtvis inte har någon skärpning i kameran tycker jag allt oftare att det inte behövs så mycket skärpning av bilderna. Jag kör regelmässigt med lokal kontrastförstäkrning (USM 10-10-0 eller upp till 20-20-0) i CS2 och Curves för att få bättre stuns i bilderna.

En metod för selektiv skärpning som till viss del är redigerbar i efterhand:

1. Kopiera bildlagret. Vill man skärpa alla lager kombinerade skapar man en sammanlagd kopia i ett nytt lager (CTRL+ALT+SHIFT+E).
2. Sätt opaciteten på det nya lagret till 50%. Detta för att kunna öka mängden skärpa i efterhand.
3. Sätt blandningsläget till Luminosity. Detta för att undvika att skärpningen påverkar färgerna pga skärpningens kontrastökning.
4. Applicera exempelvis Oskarp Mask på det nya bildlagret. Ställ in intensitet, pixelradie och tröskelvärde så att skärpningen ser bra ut på de partier som ska skärpas mest.
5. Skapa en lagermask till skärpningslagret. Använd sedan denna till att måla på för att bestämma i vilken grad olika delar av bilden ska skärpas (svart - ingen skärpning, vitt - maximal skärpning).
6. Om maxskärpningen inte räcker till ökar man maxskärpningen genom att höja lagrets opacitet.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto