Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Senaste Foto, 400D för dyr?

Produkter
(logga in för att koppla)

Omar

Aktiv medlem
Hej

Jag vet att priser flukturerar, men kan vara lite vanskligt när man i en test som i senaste numret av Foto "bästa systemkameran under 8000kr" nr 11/2007 betygsätter i pris/prestanda.

Priserna är tydligen hämtade från scandinavianphoto och var säkert rätt då? Tex Canon 400D fick sämre betyg i tex pris/prestanda och kostar enligt artikeln 7495kr med 18-55mm + minneskort??. Enligt artikeln var detta lite dyrt kontra finesser, därmed sämre betyg.

Tex 40Dx fick bästa betyg och hyllades för lågt pris. Enligt artikeln kostar 40DX + 18-55mm + minneskort 5995 kr. Varför man tar med minneskortet förtår jag inte riktigt.

Möjligtvis hade man inte justerat priset på Canon 400D och kanske samtidigt haft någon kampanj på 40DX på scandinavianphoto men man bör nog kolla på flera sidor innan man anväånder priset som en del i betygsättningen. I denna test skiljer det hela 1500kr mellan kamerorna.

Dessa två paket kamerahus + kitglugg kostar idag, utan minneskort.

Scandinavianphoto

400D 6 995,00 SEK
40DX 6 895,00 SEK

Cyberhoto

400D 6890 kr
40DX 6990 kr

Hegethorns

400D 6850.00
40DX 6989.00

Rätt lika priser skulle jag vilja säga.

Pristrender

http://www.prisjakt.se/produkt.php?pu=132341

http://www.prisjakt.se/produkt.php?pu=160194

Överlag ligger 40Dx + kitglugg hos vissa butiker lite lägre, men skillnaden är ju inte 1500kr som artikeln vill visa.

Har man tittat på Nikon D40 priserna?, tror knappt de då de ligger lägre, men kanske med minneskortet??

Mvh

Omar

Med tanke på att de begränsade urvalet rejält genom att bara ta med kameror för under 8000 så borde de överhuvudtaget inte ha haft med en pris/prestanda jämförelse utan bara tittat på kvalitet och funktionalitet.

Det är ju en annan sak att ta upp pris/prestanda när man jämför kameror där prisskillnaden är 50% eller mer.

Som vanligt är det svårt att bli imponerad av kombinationen journalister och siffror.

Krille skrev:
Var står det någonstans att minneskort inkluderades i priset?

Hej

Egentligen ingenstans nu när jag läser, men är med i den gröna rutan på sidan 53 och där står det priset.

Tex Canon EOS 400D: tio miljoner pixlar. mått:129x91x71. Vikt:562 gram inkl.batteri& minneskort. Pris med Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 II. 7495 kronor.

Lite snabbt läste jag att det var ev med minneskort, vilket jag nu tolkar att det inte var.

Priser ändras snabbt.

Mvh

Omar

ANNONS
Götaplatsens Foto