Annons

Sensorrengöring och Scandinavian Photo

Produkter
(logga in för att koppla)

RGB

Aktiv medlem
Hej fotovänner!

Jag har liksom många andra drabbats av damm på sensorn som inte försvinner med blåstuta. Tror att min kompis 10D är i behov av en "blöt" rengöring. Har läst som en tok på FS forum om ämnet.

Att lämna in är väl det bästa, men 7-800 kr som Canons verkstad verkar ta känns onekligen lite väl dyrt (Undrar vad deras nettokostnad är för material och arbetstid. Inte 800.- i allafall. Nåväl, det är en annan diskussion). Desutom blir man utan kameran en rätt lång tid om man inte bor i Sthlm, Gbg, Malmö och kan hämta/lämna.

Scandinavian, Zebra m.fl säljer Eclipse, har förstått att det är den rätta vätskan. Har någon provat rengöringsdukarna som Scandinavian säljer? Är dom bra?

http://www.scandinavianphoto.se/?905912

Följer det med nån sorts "spatel" eller får man tillverka en själv som man lindar duken runt?

Man kan ju grymta lite över priset på dom också :) men de är ju väääldigt billiga jämfört med verkstadspriset..

/john

500 spänn för 12 dukar! Man skulle tillverka rengöringsdukar istället kanske…
Du säger damm ändå, prova med att vispa med en nylonpensel (typ makeup/rougepensel) som du blåser på med blåstutan först för att bygga upp statisk elektricitet.

Zebramedias prylar har funkat bra för mig, men när spatlarna är slut följer jag nog Kims exempel och tillverkar egna..

Ja, penslarna är ju fiffiga. Och det är ju en engångskostnad... Men sitter det fast så behövs nog en blöt rengöring.

Var hos den lokala fotohandlaren idag som sa att det bara är fotoverkstäderna som kan göra ordentligt rent. Att greja själv skall man inte. Verktäderna har tydligen nån sorts ickedamm-"kuvöser".

Men det verkar ju som många här på FS lyckas bra med sina rengöringar själva.

Hmm..det här med sensorrengöring kanske vore nåt för den lokala fotohandlaren att lära sej. Även om han tar 1/3 av priset så finns det pengar att tjäna för honom, materialet kostar ju en spottstyver.

Skall inhandla lite grejor enligt era tips!! Tack!

/john

Jag har ju tidigare kommit med en idé om att droppa på ngt liknande ansiktsmask på sensorn och sen drar man bort det när det torkat, snabbt, enkelt och säkert! Ingen nappade. Men nu kom jag på en annan idé, kommer ni ihåg elefantbajs? Tänk er en liten vidareutveckling av det så den inte släpper ngt material, trycker den mot sensorn, tar bort, voila, smuts puts väck! Sen så rullar man bara in dammet i massan. Räcker tusentals ggr.

?

ANNONS
Götaplatsens Foto