Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Sensorrengöring på 20D finns ej som menyval.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
Hejsan,

en dag kom jag för mig att rengöra sensorn på min 20D då jag till min förskräckning upptäckte att det inte fanns som menyval! Jag är nästan säker på att jag sett det innan under alternativet "formatera". Är det någon som kan bekräfta detta?

Nu finns hur som helst inte alternativet längre och jag har en smutsig sensor... Är det någon som stött på samma problem. Är det kanske någon som har lösningen?
Antagligen är den enormt simpel men jag kan verkligen inte finna den.

Tack på förhand!

Om du har trådutlösare så ställer du kameran på bulb och låser sedan avtryckaren. Annars får du ha någon till hjälp att hålla nere avtryckaren på kameran.

Det går också att ställa kameran på 30 sekunders exponeringstid, men då gäller det verkligen att ha koll på tiden.

Om du har trådutlösare så ställer du kameran på bulb och låser sedan avtryckaren. Annars får du ha någon till hjälp att hålla nere avtryckaren på kameran.

Det går också att ställa kameran på 30 sekunders exponeringstid, men då gäller det verkligen att ha koll på tiden.

haha, ja dina tips fungerar ypperligt, men med viss reservation för sista tipset. när jag har svabbat runt där nere så har det tagit mer än 30 sekunder!

Tack för snabba svar Tony och Magnus!
Jag ska försöka testa att hålla ned avtryckaren samtidigt. Det är just den bilden du visar Tony, som jag saknar. Mycket märkligt.
Ha det fint!

Måste inte programvalratten stå på P/A/Tv etc för att det valet skall finnas i menyn? Dvs står ratten på "gröna rutan" finns inte valet.

Är jag ute och cyklar?

John

ANNONS
Götaplatsens Foto