Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Måste få diskutera detta kring borstar för att rengöra sensorn från damm lite mer ingående. Anledning, att jag tycker priset är sanslöst högt på somliga. Klart de passar på om inga andra har en bra lösning och förmodligen garvar de läppen av sig varje gång de får en beställning.
Nåja, jag har just hittat en makeup-borste, ca 8mm bred, lite oval i formen....med plastskaft. Jag har just testat denna genom att blåsa filtrerad tryckluft mot den och i anslutning till detta har jag mätt elektrostatisk uppladdning. Den gav ca 3000v. Borsten skulle alltså plocka upp ev damm från sensorn.
Nu till dessa varningar som finns om denna typ av borstar på visible dusts hemsida. Jag tror det är mest snack för galleriet.
Vad tror ni?
Att denna borste/pensel skulle kunna repa något över huvud taget tvivlar jag på. Den är mycket fin, jag har kikat på den i microskop, det finns inga limrester på den som teoretiskt skulle kunna lägga sig på sensorn.
Som de skriver, att de har trähandtag för att inte skada sensorn med statisk elektricitet förstår jag inte. De har ju sjävla laddat upp sin pensel (stråna) med statisk elektricitet och om det är trähandtag eller plast...vad är skillnaden. Visst är det väl så att med plasthandtag skulle det kunna vara så att det leder bättre än trä och det innebär kanske att jag laddar ur min borste snabbare än om det vore trähandtag.
Kom nu inte och säg att jag borde ha råd med en originalborste eftersom jag hade råd med en dyr DSLR. Detta är en principsak, jag köper inte (förmodligen inte) en pensel för 800kr.

Jag kommer börja använda min borste snarast om ingen har någon varning att utfärda till mig.

MVH Mats

Titta här och här.
Den senare sidan handlar just om "myten" kring de dyra VisibleDust-penslarna.
Det kan tydligen finnas limrester i penslarna även om det inte syns, men det går att tvätta bort och är hyfsat lätt att testa om det finns i penseln innan man rengör sensorn.

ANNONS
Götaplatsens Foto