Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

separera blixt/exponeringskompensation D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Walker

Aktiv medlem
Antar att detta kanske står i manualen, men är på resa för tillfället med mkt begränsad internetåtkomst.

Om jag vrider ner expkomp. -1 och tar ett kort med blixt. Då visar däran efter att både exp och blixtkompensation är minskad med -1.

Jag vill ju ibland ta ner exponeringen ett steg för lite mörkare bakgrund /himmel och sen exponera tex ett ansikte med lite blixt.

Vill jag ha exp-1 och blixt+1. Måste jag alltså rätta in blixt +2 ??

Måste blixten alltid följa exponeringen i kompensation.

Tyvärr är det nog så med din D7000 som med min D300s att blixtkompensationen är en förlängd arm till exponeringskompensationen, dvs -1 exp komp eller -1 blixtkomp ger samma resultat. Skulle du sätta -1 exp komp och +1 blixtkomp så får du en neutral exponering.

Lättast är att köra exponeringen helt manuellt (M) och sedan låta blixten med sin iTTL försöka få till en neutral bild.

ANNONS
Götaplatsens Foto