Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Separera färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

OscarH

Avslutat medlemskap
En del av mitt jobb är att analysera bilder på ögats näthinna. Ögonbottenkameror från Topcon har en programvara som heter IMAGEnet i-base. Med den kan man "separera färger"- "Red colour separation, Green colour separation samt en funktion som kallas "rödfri bild". Funktionerna är användbar eftersom de gör att man kan avgöra i vilket av näthinnans skikt som som ett fynd finns, om det är en pigmentförändring i det yttre skiktet eller ett naevus (som kan utvecklas till ett malignt melanom) i det undre skiktet. Dessa funktioner borde även finnas i Photoshop tycker jag men har inte lyckats hitta dem (vilket inte säger så mkt eftersom jag inte är haj på PS). Har Photoshop 7 och Elements. Jag skickar med 4 bilder: Original i färg, Green colour separation, Red colour separation, och Röd-fri. De filtrerade bilderna tycks vara i gråskala men är ändå olika.. Kan någon förklara vad filtren gör och om man kan åstadkomma samma effekt i PS vore jag tacksam.

Bilagor

• Original.jpg
    Original.jpg
    85.2 KB · Visningar: 324
  • Green colour separation.jpg
    Green colour separation.jpg
    69.3 KB · Visningar: 320
  • Red colour separation.jpg
    Red colour separation.jpg
    67.6 KB · Visningar: 326
  • Röd-fri bild.jpg
    Röd-fri bild.jpg
    65.3 KB · Visningar: 320
En del av mitt jobb är att analysera bilder på ögats näthinna. Ögonbottenkameror från Topcon har en programvara som heter IMAGEnet i-base. Med den kan man "separera färger"- "Red colour separation, Green colour separation samt en funktion som kallas "rödfri bild". Funktionerna är användbar eftersom de gör att man kan avgöra i vilket av näthinnans skikt som som ett fynd finns, om det är en pigmentförändring i det yttre skiktet eller ett naevus (som kan utvecklas till ett malignt melanom) i det undre skiktet. Dessa funktioner borde även finnas i Photoshop tycker jag men har inte lyckats hitta dem (vilket inte säger så mkt eftersom jag inte är haj på PS). Har Photoshop 7 och Elements. Jag skickar med 4 bilder: Original i färg, Green colour separation, Red colour separation, och Röd-fri. De filtrerade bilderna tycks vara i gråskala men är ändå olika.. Kan någon förklara vad filtren gör och om man kan åstadkomma samma effekt i PS vore jag tacksam.

Spontant tycker jag det låter som en gammaldags färgseparering med rött, grön och blått filter. Det är i så fall mycket enkelt.

• Konvertera bilden till CMYK (Image/Mode/CMYK color)
• Ta fram Channels-paletten och titta på de olika filtrerade färgkanalerna, en i taget.

Antar att "röd-fri" är tagen med blått filter och då tyder det på att bilderna skall vara negativa. Invertera i så fall genom att trycka ctrl/Cmd + i

Det var faktiskt lättare än så: RGB color och separering av röd, grön eller blå. Invertering behövdes inte.
Löjligt enkelt men allt är ju enkelt när man kan det. Tack för ditt svar!

ANNONS
Götaplatsens Foto