Annons

ser olika ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tim_82

Avslutat medlemskap
hejsan jag upptäckte att denna bild ser helt olik ut på min bärbara mot för min stationära.
Redigerade den i min stationära och där såg den bra ut! men i min laptop så ser bilden väldigt blå och dassig ut?
jag vet inte riktigt vilken skärm jag ska lita på =/
tycker även att det skiljer på bilden när den ligger i datorn och när det visas här på fotosidan.se

15e397cf97a29bc2f255b42802b4f4ff.jpg

På min kalibrerade/profilerade skärm ser den inte blå ut. När det gäller dassigheten är det svårare att avgöra då det är svårt att veta vad du och var jag drar gränsen. Men speciellt dassig tycker jag inte den ser ut att vara.

När det gäller laptops så tycker jag att det är svårt att få bilder att se bra ut. Här spelar betraktningsvinkeln en avgörande roll (vet inte hur skärmarna är på de allra nyaste modellerna). Är inte skärmen kalibrerad (eller ofta profilerad) så brukar de flesta skärmarna vara kalla eller blå i tonen.

När det gäller skärm respektive fotosidan så kan skillnader bero åtminstone några saker.

1) Du arbetar i Adobe RGB och glömmer konvertera till sRGB innan du lägger ut den på webben. Ofta blir färgerna lite dassiga.

2) Du glömmer lägga in vilken färgprofil bilden har. Då kanske vissa web-läsare inte kan hantera färgerna rätt.

3) Din webläsare kan inte hantera färgprofiler. Sitter med en Eizo-skärm som ska klara av 95% av Adobes färger. I Internet Explorer blir färgerna rödmättade. I Firefox hade jag samma problem, men det gick att ställa in i Firefox så den kunde hantera färgprofiler så nu blir färgerna rätt. I IE finns inte den möjligheten.

/Gunnar

ok tack för ditt svar! vad är skillnaden mellan RGB och sRGB?
helt klart något som jag ska kolla upp!
Kollade färgjusteringen för bärbara datorn och den var inte lätt att justera =/

Enklast är nog att helt skita i hur bilderna ser ut i den bärbara och helt gå efter den stationära.

svårt det där men överlag kan man ju säga att en skärm på en laptop sällan är bra för bildbehandling.

AdobeRGB klarar fler nyanser än sRGB. Ett tips om du vill veta mer om färghantering så gå in här på FS under "Artiklar" -> "Alla artiklar" så kan du söka på t ex "Färgrymd" eller AdobeRGB så får du träff på lite artiklar som handlar om det du undrar över. De kan mer och kan bättre förklara än vad jag kan.

/Gunnar

ANNONS
Götaplatsens Foto