Annons

Serietagning med uppfälld spegel, går det?

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Har en D500 och D750.

Jag önskar skicka iväg en burst med tex 10 bilder i en sådan snabb följd som möjligt samt med så små/få skakningar som möjligt

Om vi börjar med spegeln:
- i Mup kan man enbart ta en bild ser det ut som
- är det så att en serietagning i live view så är spegeln uppfälld hela tiden i kamera mode, verkar så
Dvs vill man ha spegeln uppe så är det enbart LV som gäller?


Har tittat runt i menyerna på D500 och jag tror
-självutlösare har minsta tid mellan bilderna på 0,5 sek, kombinerat med LV kan detta vara en möjlig lösning om man kan leva med de 0,5, är också max 9 bilder men det är OK, tråkigt att det finns en begränsning på 0,5sek

-intervalltagning, om den går att kombinera med LV samt med 0sek mellan intervallen, har inte testat

-exponeringsfördröjning fungerar inte med serietagning i burst

Om jag fotograferar med tid = 1 sekund så vill jag helst inte att ta det tar mer tid än dessa 10 sekunder för 10 bilder.

Jag har ännu inte hittat någon lösning i kameran eller med snapbridge utöver självutlösare som ger 9 bilder med 0,5x8 i fördröjning.

Tror det fungerar med extern styrning av kameran där jag i LV kan sätta 10bilder, men jag tänkte att om det fanns någon smart lösning med enbart kameran så var det enklare
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Det är väl för att man har singelbild (S) i det läget (Mup och Lv). De lägena skulle i så fall finnas i kombination med kontinuerlig (CL eller CH) men det gör det inte.
Alternativet är att filma och plocka ut stillbilder. Men då blir förstås inte slutartiden 1s.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är väl för att man har singelbild (S) i det läget (Mup och Lv). De lägena skulle i så fall finnas i kombination med kontinuerlig (CL eller CH) men det gör det inte.
Alternativet är att filma och plocka ut stillbilder. Men då blir förstås inte slutartiden 1s.
Det är bara gamla kameror som inte har serietagning i Lv, t ex D700. Den klarar ju inte ens att ljusmäta med spegeln uppe.

D850 kan även köra serietagning med elektronisk slutare i Lv, men det är väl knappast något för sportfotografering.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jo serietagningen fungerar i LV, men jag undrar om inte spegeln åker upp och ner ändå?

I D750 så var LV helt svart när serietagningen pågick medan i D500 så visas det något, men det är frågan om det är den tagna bilden eller live som visas? Det kan också vara en inställningsfråga?

Ändå lite konstigt att man inte kan fotografera med spegeln uppfälld tycker jag
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jo serietagningen fungerar i LV, men jag undrar om inte spegeln åker upp och ner ändå?

I D750 så var LV helt svart när serietagningen pågick medan i D500 så visas det något, men det är frågan om det är den tagna bilden eller live som visas? Det kan också vara en inställningsfråga?

Ändå lite konstigt att man inte kan fotografera med spegeln uppfälld tycker jag
Hur det förhåller sig med just dina kameror går lätt att fastställa genom att köra serietagning i Lv och titta i sökaren. Spegeln kan knappast åka ned utan att du ser det. Ställer man in kameran så att den kan ta bilder utan objektiv så går det väl att titta framifrån också.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hur det förhåller sig med just dina kameror går lätt att fastställa genom att köra serietagning i Lv och titta i sökaren. Spegeln kan knappast åka ned utan att du ser det. Ställer man in kameran så att den kan ta bilder utan objektiv så går det väl att titta framifrån också.
Tack, smart :), tittade både i sökaren och utan objektiv. Spegeln åker inte ner i LV. Vad som visas på displayen under serietagning är nog en inställningsfråga, men det spelar inte så stor roll, det viktigaste är att spegeln är uppe.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är bara gamla kameror som inte har serietagning i Lv, t ex D700. Den klarar ju inte ens att ljusmäta med spegeln uppe.

D850 kan även köra serietagning med elektronisk slutare i Lv, men det är väl knappast något för sportfotografering.
Glömde att nyare kameror har separat knapp för Lv. Hade en D3:a på bordet. :)
På den är det samma ratt för Lv som för serietagning, Mup osv. så det går bara att välja en sak i taget.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
På det andra märket finns för vissa modeller ett ”snabbläge” i LiveView. Då åker spegeln ner en stund för att ställa skärpan med den snabba fasdetekteringen istället för med kontrast. Om man råkar ha det läget inställt antar jag att spegeln fladdrar på rätt friskt i serietagning.

men det var ju tur att så inte var fallet med din kamera
 
ANNONS