** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Service och reparation av äldre objektiv, helst i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

Atropine

Avslutat medlemskap
Någon som har tips på en kunnig verkstad i stockholmstrakten som kan göra service och enklare reparationer av optik från 60, 70, 80 och 90-talet? Som kameranörd handlar man ju på sig ett och annat, och annat kan ibland visa sig vara i behov av lite omsorg. Amerikanerna slänger sig med termen CLA, vilket är en förkortning av Cleaning, Lubrification and Alignment. Jag skulle väldigt gärna vilja få tag på en verkstad som gör sånt.

Objektiven det främst rör sig om är Carl Zeiss Jena med M42-fattning, Olympus PEN FT samt Contax Carl Zeiss C/Y. Det vill säga, relativt sena helt mekaniska SLR-gluggar.

Jag hade inne ett objektiv hos Schönherrs för något år sedan, men de gjorde inget annat än skickade vidare till någon extern verkstad. Och jag fick tyvärr inga positiva vibbar av Schönherrs så dem återvänder jag ogärna till igen.
 
...och i Malmö/Lund?

Hittade samma fråga jag ställer mig ett par år senare än första inlägget. Men jag vill helst lämna och hämta själv i Malmö/Lund-området. Har någon tips och omdöme om någon där är jag tacksam.
 
ANNONS