Annons

Setup för enkla. "pressbilder"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Blivit ombedd att fixa lite enkla bilder som kommer användas som pressbilder framöver...
Kommer tas i anslutning till en konferens när alla finns samlade.
Är individuella bilder vi talar om.

Kommer inte ha möjlighet att palta runt alltför mycket innan eller undertiden. Utan det är lite "quick and dirty" över det hela som gäller.
Dvs få till klart dugliga bilder, men inga krav på mästerverk.

Funderar på vad som blir bäst resultat samt enklast att jobba med?
Extern blixt på kameran är klart smidigast, men också mest risk för dåligt resultat.

Kan tänka mig att släpa med en av studioblixtarna. Men vad ger bäst förutsättningar för ngt lite halvt improviserat? Paraply eller liten softbox?
Alternativen jag har att välja på är vita halvgenomskinliga paraplyer. Eller softbox i storleken runt. 40x70.

Får mäta avstånd o ställa in allt grovt hemma och sen bara finliret på plats. Har tidigare enbart gjort sånt här hemma, med betydligt mer tid på mig att ställa iordning allt...
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag gjorde en liknande grej för ett kort tag sedan, då studioutrustningen föll bort.
Vår quick'n'dirty-lösning blev kamera på stativ. Speedlight på kameran, men riktad bakåt. Jag höll ett vitt paraply över axeln samtidigt som jag tryckte av kameran.
Bakgrunden en vit upphängd bordsduk.
Blev det lika bra som en minutiöst riggad studiobild? Knappast.
Såg det ändå riktigt bra ut? Hell yeah. En bra bit över "good enough", i alla fall för våra ändamål.

Edit: Tilläggas ska kanske att det nu bara var överkroppsporträtt.
Men jag har också tagit gruppbilder med upp till drygt tio personer i samma bild, med hjälp av två speedlights i paraplyer. Det har då krävt lite mer i bildbehandlingen än de mindre porträtten som var i stort sett klara som de var, men min poäng är att du antagligen kommer kunna lösa det fint även utan studiogrejer.
...det kanske inte riktigt var din fråga. Oh well.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Med en speedlight kommer du långt. Softbox eller paraply spelar inte så stor roll.

Jag tycker det är enklast att ha blixten på ett separat stativ. Ta gärna med en vit reflexskärm för att lätta upp skuggsidan och slippa färgstick. Har du ytterligare en speedlight så kan du använda den för att lysa upp bakgrunden.
 

palli

Medlem
Jag behöver ganska ofta göra liknande jobb. För mig är utrustningens storlek och vikt väldig viktig. Jag ha två stativ och paraplyer som jag har köpt på Kjell o Co. De är väldigt lätta, paraplyet går i fodralet som följer med stativet. Och billiga, inte så farligt att ha sönder eller tappa 🙂
Sen har jag ett par hyggligt billiga Cactus blixtar som styrs från kameran.
I bland tar jag båda sätten med, i bland ett. Och eftersom det hela är litet o lätt följer det med på resor
🙂
 

horvendile

Aktiv medlem
För mig är utrustningens storlek och vikt väldig viktig. Jag ha två stativ och paraplyer som jag har köpt på Kjell o Co. De är väldigt lätta, paraplyet går i fodralet som följer med stativet.
Det låter som en trevlig lösning, om man kan ha speedlight och paraply på stativet. Men du hade köpt dem separat, eller? Jag hittar ingen sådan färdig lösning hos Kjell.

Stabilitet borde inte vara så himla viktigt på en sådan konstruktion tänker jag, så länge den inte ramlar omkull av paraplyet.
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
Kan iofs vara en lösning o köra den vanliga blixten på stativ med paraply...har faktiskt inte tänkt så långt.
Har ngn ttl kabel liggandes som borde lösa problemet 😀
 

palli

Medlem
Det låter som en trevlig lösning, om man kan ha speedlight och paraply på stativet. Men du hade köpt dem separat, eller? Jag hittar ingen sådan färdig lösning hos Kjell.

Stabilitet borde inte vara så himla viktigt på en sådan konstruktion tänker jag, så länge den inte ramlar omkull av paraplyet.
Exempel, finns även i fotoaffärer:
https://kaffebrus.com/produkt/faste-for-paraply-och-blixt-tiltled

Mina blixtar:
https://kaffebrus.com/produkt/cactus-rf60x-med-hss
Sändare (finns flera varianter)
https://kaffebrus.com/produkt/cactus-v6-transceiver

Lycka till 🙂
 

cardazio

Aktiv medlem
Manfrotto 1004BAC - 850 kr + frakt (thomann.de)
Phot-R 150 cm Octabox - 850 kr
Godox S-bracket - 125 kr
Trigger + mottagare t.ex. Yongnuo TX622 - 700 kr
Speedlight motsvarande sb900 fast canon :p

Objektiv+kamera

Går att bära utan problem - brukar ta med mig detta själv med stativet i ena handen, softbox i andra och resten i väska på ryggen (Lowepro Flipside Sport 10L).


Jättequick and dirty - Byt octaboxen mot en 42 cm beauty dish med socka (650 kr ca). Då behöver du inte heller stativet utan kan hålla i Godox s-bracket (om du har ca 50 mm på). Exempel när någon annan höll i den på 85 mm - https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/35782204753/
 
ANNONS