Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sfäriska panoraman
- Trådstartare niklasl
- Start datum
niklasl
Aktiv medlem
Här finns exempel på ett dylikt som väger 640k och som kräver en Java-applet för att visas. Här är ett av samma upphovsman (Jook Leung) som är större. I detta fall är det en .mov-fil för vilket krävs att QT är installerat hos användaren.
Personligen föredrar jag nog QuickTime-alternativet - Microsoft och Java går ju inte riktigt ihop efter alla turer i rättssalarna med Sun. Dessutom finns ett tredje alternativ, FlashVR vilket dock kostar pengar. Konversion av jpg/tiff/bmp till .mov kan däremot göras gratis med Panocube.
Vad gäller storlek är det nog mest realistiskt att räkna med ca 1-1,5 MB per fil. Det är ju en hel del för FS servrar men å andra sidan behöver man nog inte räkna med ett överväldigande antal dylika panoraman (kattbilderna kommer nog alltid att vara fler, både till antal och sammanlagd storlek ;-)).
Jag kan inte alla detaljer om detta men tycker att idén verkar intressant. Om du också tycker det kan jag alltid fråga på Panotools-listan vad folk tycker där...
Personligen föredrar jag nog QuickTime-alternativet - Microsoft och Java går ju inte riktigt ihop efter alla turer i rättssalarna med Sun. Dessutom finns ett tredje alternativ, FlashVR vilket dock kostar pengar. Konversion av jpg/tiff/bmp till .mov kan däremot göras gratis med Panocube.
Vad gäller storlek är det nog mest realistiskt att räkna med ca 1-1,5 MB per fil. Det är ju en hel del för FS servrar men å andra sidan behöver man nog inte räkna med ett överväldigande antal dylika panoraman (kattbilderna kommer nog alltid att vara fler, både till antal och sammanlagd storlek ;-)).
Jag kan inte alla detaljer om detta men tycker att idén verkar intressant. Om du också tycker det kan jag alltid fråga på Panotools-listan vad folk tycker där...
niklasl
Aktiv medlem
I vilken regelbok står det? ;-)kaw skrev:
Är verkligen ett sfäriskt panorama något som hör hemma på fotosidan? En bild handlar ju om att beskära verkligheten, inte att visa allt.
Nej, det är en vidvinkelbild, om än extrem sådan, 360 x 180 grader. Du gillar inte bildspel o fisheyebilder heller? ;-)kaw skrev:
Ligger inte ett sfäriskt panorama närmare film än stillbild, även om det är en stillbild?
kaw
Aktiv medlem
Bra fråga - när jag funderar lite till så är det nog ingen dum idé ändå.niklasl skrev:
I vilken regelbok står det? ;-)
Enklast vore väl att enbart ha JPEG-bilder och hantera dem med Java-plugin. Det skulle nog fungera tillfredställande med 600-pixlars bredd, dvs. samma som nu gäller för normalgranskning av en bild. Då tror jag det skulle räcka med bildstorlek 3000x1500 pixlar och max filstorlek 500 kB för att göra bilden rättvisa.
kaw
Aktiv medlem
En fil, ja - både med .mov till QuickTime och en vanlig JPEG-bild (i sfärisk projektion) till en Java-plugin.