Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sigma 135-400 EX DG APO

Produkter
(logga in för att koppla)

danand

Avslutat medlemskap
finns det någon här på tellus som kan svara på om detta objektiv är något att satsa på för en underinkomsttagare som inte har råd att nysa upp en massa pengar bara för att gå ner til bländare 2,8? har försökt att fråga flera tom på cyberphoto där de säljer objektivet, men inte fått något svar mvh danne

Finns det överhuvudtaget?

Mig veterligen finns inte Sigma 135-400 som EX objektiv. Det jag har är det inte och jag har inte hittat det på Sigmas sida. Om det nu är den vanliga 135-400 det egentligen handlar om så är det ett fungerande objektiv. Som vanligt beror det dock på vilken brännvid vi snackar om. Tycker den är riktigt bra på kortare brännvidder. Fungerar hyfsat även på 400. Själv har jag fotat fåglar med det tillsamans med 1,4x converter och det fungerar sålänge man inte behöver croppa för mycket.

Ett bruksobjektiv för måttliga pengar helt enkelt.

APO 135-400mm F4.5-5.6 DG

Jag undrar också när Sigma APO 135-400mm F4.5-5.6 DG kommer upp på Cyberphotos prislista, eftersom den ska komma i en fattning för FourThirds också.

Kollar jag på http://www.four-thirds.org/en/products/telephoto.html
så är det dock inte en glugg ur den högre EX-klassen. Men med brännvidden 400mm och bländare F5.6 är det som sagt lockande på en glugg som inte väger mer än knappt 1,3kg.

Jag letade på Fotosidans recensioner för att se några omdömen, men där är det tomt med kommentarer än så länge.

sigma

tack för tipsen! det ser lovande ut, men är detta samma objektiv som EX DG APO? det står bara RF aspherical, danne

Som sagt, tror INTE det är ett EX objektiv. Jag tror att det är felskrivet. Prismässigt så stämmer det också med vad man kan förvänta sig av den vanliga 135-400:an. Jämför med 80-400 som ingår i EX serien. Kostar nästan dubbelt så mycket.

Tänk, jag missade den första recensionen med alla tester, men hittade naturligtvis de två tomma:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2987
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11601

Recensionsbanken är lite lurig, eftersom det finns så många dubletter där.
Någon skrev att det fungerar bra med ett enbenstativ, känsligt för "flare"...

Den seriösa testen på Photozone var intressant, även om den var baserad på en äldre modell. Prestandan påminner tyvärr lite om min gamla Sigma 55-200mm/F4.0-5.6, som var mycket mjuk på långa brännvidder, och följaktligen behövde bländas ner till F8 för att få acceptabelt resultat.

Nåja, lite längre upp i denna tråd har man också noterat något sämre prestanda vid längsta brännvidden på den aktuella zoomen, men riktigt bra på kortare brännvidder. Jag kommer nog att fortsätta hålla ett öga på den här gluggen som ett bra telealternativ. Bigma 50-500 är ju dubbelt så dyr i 4/3-fattningen.

P.S. Den här gluggen är nog ingen EX (EX Lens) The exterior of this lens is EX-finished to denote the superior build and optical quality, and to enhance its appearance.

Ref:
Sigma APO 135-400mm F4.5-5.6 DG

Jag tycker det är en OK glugg för ganska små pengar. Är det gråmulet ute är det ju svårt att få till slutartiden men i soligt väder så går det fint. Runt 3000:- för ett beg. borde gå att få tag i.

ANNONS
Götaplatsens Foto