Annons

Sigma 150 + Canon 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

storspov

Aktiv medlem
Blir tokig på att inte kunna bestämma mig vilket macro jag ska köpa. Är nu helt inne på att köpa Canons 100/2:8 eller Sigmas 150/2:8. Har sista tiden varit lite mer sugen på Sigmas 150 pga dess goda recensioner i tidningen FOTO (toppklass), funderar dock på om 150 tillsammans med Canon D10 crop. på 1,6 blir för lång(brännvidd 240). Finns det nackdelar att ha ett så långt macro eller är det mest fördelar med bra arbetsavtånd etc.?

Som sagt Sigma 150 eller Canon 100 till min 10D? Tacksam för råd.

Mvh Simon

Nackdelen är väl mest att du får ha snabbare slutartid för att undvika skakningsoskärpa vid handhållen fotografering.

1/160 eller 1/240. 2/3 steg ellet något sånt.

Medveten om det, använder dock nästan uteslutande stativ.

Någon med erfarenhet av Canon 100 macro respektive Sigma 150 macro som kan lyfta fram svagheter /styrkor med respektive brännvidd vid macrofoto (som kanske även har erfarenhet av crop. 1,6 = 240 med Sigma)?

Jag har ingen erfarenhet av just de här objektiven, men många andra kombinationer som ger liknande bildvinklar och arbetsavstånd. När man använder stativ tycker jag, generellt sett, att det finns fler fördelar än nackdelar med långa brännvidder vid makrofoto (undantagssituationer finns ju alltid). Så jag tror jag knappast att du kommer att uppleva 150 mm som opraktiskt långt (ens med 10D).

En annan faktor är att 150 mm-objektivet har ett eget medföljande stativfäste, vilket Canons 100 mm-objektiv verkar sakna. Personligen ser jag det som en stor fördel med ett roterbart stativfäste just vid makrofoto. Det är lite svårt att förklara varför, men det har inte bara att göra med att man snabbt kan växla mellan höjd och stående bildformat och att balansen blir bättre, utan också för att man får större inställningsmöjligheter än vad kulleden ensam klarar. Hur stor nytta man har av detta är säkert beroende på ens individuella arbetssätt, och fördelen ska väl heller inte överbetonas, men det kan ändå vara en faktor värd att ägna en tanke innan köpet.

Skärpedjupet beror bara på avbildningsskalan och det (effektiva) bländartalet, inte på brännvidden.

Senast ändrad:
Tack för din kommentar Lennart!

Det blir förmodligen ett Sigma, just pga bra arbetsavstånd och att stativfäste + motljusskydd är inkluderat.

ANNONS
Götaplatsens Foto