Annons

Sigma 18-50mm 2.8 till Fujifilm

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Ryktet går att Sigma skall släppa sin väldigt prisade 18-50mm f2.8 till Fujifilm i December

Jag äger XF18-55mm men använder den sällan. Dock inget fel på bildkvalitén. Men den går från f2.8 till f4

Jämfört med liknande zoomar känns Sigman nästan för bra för att vara sann.

Den väger hälften av XF16-55 och mindre än xf18-55

Den har en närgräns på 12cm medan xf18-55mm har 40cm och xf16-55mm har 30cm

Den är WR (vädertätad) vilket xf18-55 inte är.

Dessutom kommer priset kommer vara hälften av XF16-55mm. Ca 6000kr

Kan det vara den perfekta hiking/rese objektivet?

Själv fotar jag numera 95% med fasta objektiv men på vandringar föredrar jag zoom.
Även för eventjobb hade den passat.

Får börja skriva önskelista till tomten😁

Ryktet går att Sigma skall släppa sin väldigt prisade 18-50mm f2.8 till Fujifilm i December

Jag äger XF18-55mm men använder den sällan. Dock inget fel på bildkvalitén. Men den går från f2.8 till f4

Jämfört med liknande zoomar känns Sigman nästan för bra för att vara sann.

Den väger hälften av XF16-55 och mindre än xf18-55

Den har en närgräns på 12cm medan xf18-55mm har 40cm och xf16-55mm har 30cm

Den är WR (vädertätad) vilket xf18-55 inte är.

Dessutom kommer priset kommer vara hälften av XF16-55mm. Ca 6000kr

Kan det vara den perfekta hiking/rese objektivet?

Själv fotar jag numera 95% med fasta objektiv men på vandringar föredrar jag zoom.
Även för eventjobb hade den passat.

Får börja skriva önskelista till tomten😁

Enda tråkiga är väl att det blir den mer "digitala" känslan över bilderna. Gissningsvis. Var det inte så du upplevde deras tre fasta dom släppte nyligen? Den där Fuji känslan över bilderna är oslagbar...

Senast ändrad:
Enda tråkiga är väl att det blir den mer "digitala" känslan över bilderna. Gissningsvis. Var det inte så du upplevde deras tre fasta dom släppte nyligen? Den där Fuji känslan över bilderna är oslagbar...

Jo det är sant. Men jag tycker även xf18-55 har lite för digital rendering och därför slutat att använda den. Av de bilder jag sett med Sigman så gillar jag dom bättre. Och för långa vandringar hade den passat. Även vissa jobb där kunden vill ha lite mer digital än analog vibe.
En av de bättre tester jag sett av en zoom:

Jo det är sant. Men jag tycker även xf18-55 har lite för digital rendering och därför slutat att använda den. Av de bilder jag sett med Sigman så gillar jag dom bättre. Och för långa vandringar hade den passat. Även vissa jobb där kunden vill ha lite mer digital än analog vibe.
En av de bättre tester jag sett av en zoom:

Jag är lite små intresserad också. Sålde min 18-55 och ångrar det lite. Bra när man ska ta vardagsbilder, knatar runt i skogen med mera. F/2.8 gör det hela ännu mer intressant.

ANNONS
Götaplatsens Foto