Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 18-50mm f/3.5-5.6 DC kvalitet???

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Avslutat medlemskap
Står och funderar på attt köpa denna gluggen som komplement till ett 24-70
Den är hyfsat billig som slit och släng optik samtidigt som den är vidvinklig....

Men det verkar som folk är hyfsat nöjda med den??

Recentioner

Frågan är om någon har något att tillägga??
Har använt canons motsvarighet med rätt gott resultat.,...

Hej!

Jag förstår inte alls poängen med att köpa det i ditt fall. Objektivet är inget speciellt bra objektiv och det överlappar till största delen 24-70-objektivet du redan har, som är ett EX-objektiv. Det är ju bara 6 mm på vidvinkeln du vinner. Dessutom är det ett objektiv i Sigmas billiga serie.

Vill du ändå ha ett objektiv i de här bränvidderna kan jag varmt rekommendera Sigmas motsvarighet i EX-serien, 18-50 / 2,8 EX, som är ett mycket bra objektiv. Väldigt prisvärt och mycket skarpt. Det borde ligga mer i linje med de objektiv du är van vid, t.ex. Canons 70-200/4L. Men frågan är om du vill betala 4-5000 för att få 6 mm extra vidvinkel. Då är det kanske vettigare att titta på Canons utravidvinkel 10-22 mm eller Sigmas 12-24 mm eller deras nya 10-20 mm. Det borde passa bättre med vad du redan har.

/Jens

jensohlsson skrev:
Hej!

Jag förstår inte alls poängen med att köpa det i ditt fall. Objektivet är inget speciellt bra objektiv och det överlappar till största delen 24-70-objektivet du redan har, som är ett EX-objektiv. Det är ju bara 6 mm på vidvinkeln du vinner. Dessutom är det ett objektiv i Sigmas billiga serie.

Vill du ändå ha ett objektiv i de här bränvidderna kan jag varmt rekommendera Sigmas motsvarighet i EX-serien, 18-50 / 2,8 EX, som är ett mycket bra objektiv. Väldigt prisvärt och mycket skarpt. Det borde ligga mer i linje med de objektiv du är van vid, t.ex. Canons 70-200/4L. Men frågan är om du vill betala 4-5000 för att få 6 mm extra vidvinkel. Då är det kanske vettigare att titta på Canons utravidvinkel 10-22 mm eller Sigmas 12-24 mm eller deras nya 10-20 mm. Det borde passa bättre med vad du redan har.

/Jens

Är helt med åpå ditt reonemng avseende att de andra passar bättre.-.

MEN 24 mm räcker inte som vidvinkelk på en DSLR i många fall.. Därav att jag vill ha en 18 mm optik Det är faktiskt en enorm skillnad i vidvinkel..

Sedan är nästa punkt. Just nu har jag inte råd att lägga erfoderliga pengar på en vettig optik. Och då jag kan få den BILLIGT ;-)

Sedan springer det iväg när du vill ha andra optiker... Mycket....

Instämmer med föregående talare i allt utom att skillnaden blir nästan 10mm när omräkningen av crop-faktorn är gjord.
Jag hade nog satsat på Sigma's nya 10-20mm också i dina kläder även om den blir 4-5 ggr. så dyr.
Själv köper jag troligen Canon's 10-22 så småning om.

Jag har haft precis samma funderingar, att skaffa ett budgetalternativ för att få lite mer vidvinkel.

Vad jag skulle tro är ett bättre alternativ är att köpa ett begagnat cosina/soligor 19-35. Det är faktiskt ett ganska anständigt objektiv trots namnet. med tnake p åatt det dessutom är gjort för fullformat så borde man få helt Ok kvalitet på en DSLR. Detta tror jag ger bästa kvaliten i zoompmfånget i 1000kr-klassen.

Jag funderade även på att köpa ett begagnat kit-objektiv istället för Sigman (tror inte kvaliten skiljer så mycket) för att spra ytterligare några hundringar och få zoomringen åt rätt håll.

Själv bestämde jag mig dock för att klara mig utan vidvinkel tills dess att jag tar fram stora plånboken....

Maverick28 skrev:
Står och funderar på attt köpa denna gluggen som komplement till ett 24-70
Den är hyfsat billig som slit och släng optik samtidigt som den är vidvinklig....

Men det verkar som folk är hyfsat nöjda med den??

För att svara på frågan utan att lägga in mina egna värderingar:
Jag har testat denna Sigma gluggen och den funkar ganska bra, men jag får känslan av att kit-gluggen är snäppet vassare i bildkvalité (Endast baserat på andras bilder tagna med det).
Men då måste du bygga om gluggen en aning för att det ska passa på din 10D. Å andra sidan så säljer en del det för 500:- och för det priset hade jag gärna gjort ett försök.

Så som det ser ut nu blir det en 17-35 2,8-4 från sigma.
Fick den för rätt pengar men ingen av mina 2 grossister hade den i lager tyvärr ;-(

ANNONS
Götaplatsens Foto