Annons

Sigma 20mm 1,8 på 20D eller Canon 35mm 1,4 på5D??

Produkter
(logga in för att koppla)

solvargen

Aktiv medlem
Är ute efter att fotografera med en fast glugg, ljusstarkt objektiv och autofokus.
Björn Sorkin hade ett liknade forum nyligen men vill inte haka på där.
Till saken är har jag ingen 5D..men är inte oäven att köpa den om alternativet Canon 35mm 1,4bl är ett betydligt bättre alternativ med en 5D än Sigma20mm 1,8bl på en 20D (som jag har). Vad skulle ni tro eller vad vet ni?
MVH Thomas

Ingen som har tankar eller åsikter?? Jag vill fotogafera i 35mm vidvinkel. Är det helt enkelt för mycket pengar att inhandla en Canon 5D och ett 35mm 1,4bl istället för att köpa ett Sigma 20mm 1,8bl och använda det till 20D?? Räknade ut att det skulle bli c:a 31.000:- i skillnad. Är det självklart menar ni att man köper Sigman och sparar sina pengar till annat?
MVH Thomas

En 35/1,4 har en ljusinsamlande öppning på 25 mm (mot Sigmans 11 mm) och kan därmed under samma förhållanden samla in 5 ggr så mycket ljus som 20/1,8. Om denna 5-dubbling är värd pengarna är naturligt högst individuellt (och beror naturligtvis också på hur bra de olika kamerorna kan utnyttja detta ljus rent tekniskt).

5D + EF 35/f1.4L = mums fallibubba :)

Om jag skulle köpa en 5D eller en 1DsMK2 så var 35'an den första glugg jag skulle inhandla.

Varför har inte Nikon updaterat sin gamla 35/f1.4 :(

kent.

Tack Lennart och Kent för era inlägg.
Hhum,lutar åt den dyrare lösningen. Kan inte tänka mig annat att det blir rätt så mycket kvalificerad kvalitet som går förlorad om jag inhandlar Sigmas 20mm 1,8. På den tekniska sidan menar Lennart att 35:an samlar in 5ggr mera ljus....nu är jag ju en vanlig arbetare utan tekniskt kunskap inom det området men skulle anta det är relativt mycket om än inte väldans mycket mera information till sensoren på 5D:en
Skulle även tro att optiskt sett borde 35:an vara ett bättre objektiv samt ljusstarkare med bättre skärpa på största bländaröppningen.
MVH Thomas

Jag är lite sugen på att köpa ett gammalt Nikkor 35/1,4 till min 5D - det borde fungera finfint :)

ANNONS