Jag gillar det objektivet mycket. Det är i det närmaste fritt från distortion på liten sensor (1,3X) och har låg distortion även på FF i 12mm. Autofokusen är snabb och tyst.
En av nackdelarna är ljusstyrkan, sökaren blir mörk, och det är svårt att se om skräpan ligger rätt. Objektivet har dock en föredömlig avståndsmarkering så det är lätt använda den för kontroll/inställning (med vidvinkel och de små bländarna blir toleransen ganska stor, men inte alltid tillräcklig för vad man kan bedöma i sökaren).
Skärpan är väl andra nackdelen. Den är inte i toppklass, men inte heller kass. Man får helt enkelt lägga på lite extra oskarp mask så brukar det funka.
Motljusegenskaperna är väl inget vidare, men kan användas för coola effekter. har du solen med i bild får du stora tydliga regnbågsfärgade strålar. Ligger det damm på frontlinsen blir det blå-röda fläckar i motljusbilder. Fläckarna brukar gå att klona bort, men strålarna är i allmänhet såpass kraftiga att de inte går att redigera bort.
Byggkvaliten är i toppklass. Tappade mitt från en knapp meters höjd ner i asfalten (objektivet var inte helt låst i bajonetten och när jag drog av linslocket lossade objektivet. Kände mig lite dum när jag stod med kameran i ena handen, locket i andra och objektivet på backen). Objektivet fick en buckla på det inbyggda motljuskyddet (aluminium) men verkar inte ha tagit skada i övrigt.