Annons

Sigma Objektiv AF 70-300/4,0-5,6 DG Macro II

Produkter
(logga in för att koppla)

BadVoodoo

Ny medlem
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7685306

Jag har satt ögonen på detta objektiv och det har fått relativt bra betyg för sin prisklass tidigare. Nu vill jag veta vad ni som är mer erfarna inom fotografi har att säga.

Tanken är att det ska användas för djur- och landskapsbilder. Går det att arbeta förbi det att objektivet är ljussvagt? Jag undrar därför att jag tar många nattbilder.

Använder en Nikon D80 med Nikkor 18-55 just nu.

Är endast amatörfotograf och tar bara bilder för min egen skull.

All hjälp uppskattas!

Vill du ha ett stegs ljusstyrka ytterligare så får du ju betala tio gånger så mycket så det är nog inget alternativ. Jag har använt den här gluggen lite på skoj och som de flesta i sin klass är den helt ok upp till ca 200 mm, sen blir den gradvis mkt mer soft. Men undviker du att zooma till 300 mm så är den helt ok, även om den ger rätt mycket kromatisk aberation (lila kant på glänsande och vita motiv). Men du hittar nog inget mer prisvärt, möjligen lägger du på de hundringar som krävs för att få APO-varianten av samma objektiv, den har två extra SLD-glass som innebär en klar förbättring av bildkvaliteten.

Tanken är att det ska användas för djur- och landskapsbilder. Går det att arbeta förbi det att objektivet är ljussvagt? Jag undrar därför att jag tar många nattbilder.

Visst går det att ta nattbilder medd det objektivet! Du måste använda stativ, förstås, men det gäller även om du har ett ljusstarkare objektiv. Jag tittade litet på mätningarna på photozone.de, som visar att kantskärpan inte är så bra, speciellt inte på 300mm. Man får vad man betalar för, liksom.

Om du kan nöja dig med 200mm, så får du ett avsevärt bättre optisk prestanda ur Nikon 55-200 VR.

Per.

200 mm kunde nog funka för mina behov. Har den autofokus och bildstab?

Vad är priset?

Tar även emot åsikter om det nyss nämnda objektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto