Annons

Sigma Zoom KIII 75-210 Macro gammal objektiv att användas till Canon EOS

Produkter
(logga in för att koppla)

Amirfoto

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har köpt en gammal och fin Sigma objektiv. Nu undrar jag

1- Vad är det för bajonett?
2- Vad skall jag använda för konverter för att kunna använda det i en Canon DSLR (EOS) kamera
3- Eller du har personlig erfarenhet om just detta objektiv och i så fall rekommendation(er)

Min användningsområde kommer i första hand blir MACRO fotografering och därav inte så viktigt med autofocus eller automatisk hantering av bländning

Tacksam för all tips, råd eller kommentarer



PS. Några foto av objektiven finns befogad DS.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Janne.B

Aktiv medlem
Det objektivet gjordes till en mängd olika kamerafattningar så det skulle behövas en lite bättre bild av bajonettfattningen för att kunna bedöma vad den passar till.

Sedan så kan man väl generellt säga att objektivet inte är någon höjdare mätt med dagens mått och man kan säga att den motsvara dagens 70-300 som väldigt många köper till sina konsumentkameror. Dvs en rätt så enkel telezoom.
 

Amirfoto

Avslutat medlemskap
Hej Janne,


Tack för ditt svar. Det låter som det är inte riktigt en användbar objektiv. Min tanke var att använda det för makro fotografi.

Tusen tack och ha en fortsatt bra veckoslut

Mvh
Mohammad
 

Janne.B

Aktiv medlem
Misströsta inte, helt oanvändbart är det inte.
Med rätt adapter går det att ha mycket roligt och ta bilder med det. Men man ska inte förvänta sig toppkvalitet på resultatet.

Sedan att ha det som macro. Den ger bara 1:5 , "riktig macro" ska vara minst 1:1 i bildskalan, så där är det väl lite tveksamt att använda den till just det.
 

Amirfoto

Avslutat medlemskap
tack, helt rätt.
Jag tänkte fel när jag köpte objektiven. Jag skulle ha köpt en billig och ljusstark och skarp 50 mm objektiv och sedan vända på den ut och in eller köpa en bra macro objektiv.
Jag lär mig

Mvh
Mohammad
 
ANNONS