atotowi
Aktiv medlem
Väntar på en ny scanner (Reflecta Digitdia 5000) där den medföljande programvaran tydligen ska vara lite si och så. Har kikat runt lite och hittat Silverfast (kostar en del) och Vuescan (billigare).
Silverfast har ju program för batchhantering, kalibrering (IT 8.7) etc VueScan klarar ungefär samma saker men om jag fattat det rätt saknar batchhantering av bilderna.
Silverfats ska om jag afttat det vara lite bakvänt i interfacet och Vuescan bättre på så sätt.
Tanken är att sätta upp en station och en gång för alla (troligen inte men en vacker tanke) batcha igenom skåpet med dia bilder.
Pengarna är kanske inte prio ett men vill inte lägga mer än nödvändigt.
Så ni som har Silverfast resp Vuescan vad är era erfarenheter?
Har ni kört batcher (i det här fallet 40-50 bilder i ett svep)?
Jag vill komma till ett bra resultat där det mesta skett utan handpåläggning på varje bild.
Silverfast har ju program för batchhantering, kalibrering (IT 8.7) etc VueScan klarar ungefär samma saker men om jag fattat det rätt saknar batchhantering av bilderna.
Silverfats ska om jag afttat det vara lite bakvänt i interfacet och Vuescan bättre på så sätt.
Tanken är att sätta upp en station och en gång för alla (troligen inte men en vacker tanke) batcha igenom skåpet med dia bilder.
Pengarna är kanske inte prio ett men vill inte lägga mer än nödvändigt.
Så ni som har Silverfast resp Vuescan vad är era erfarenheter?
Har ni kört batcher (i det här fallet 40-50 bilder i ett svep)?
Jag vill komma till ett bra resultat där det mesta skett utan handpåläggning på varje bild.