Annons

Skärmprofilering med basICColor display 5

Produkter
(logga in för att koppla)

rogka566

Aktiv medlem
Hello..

Någon som kan ge mig tips om hur jag skall ställa in basICColor display 5 för att profilera min Imac Mid2010?

Jag har läst på noggrant om kalibrering och profilering och har en bakgrund i reklambranschen men det verkar inte hjälpa.

Jag vet att iMac är låst till K6500 och jag har ställt ljusstyrkan på ca 160 cd/m2.

Utksrivna bilder drar år varmare/gult när jag skickar till Crimson jämfört om jag tittar på dem i Lightroom med softproofing och rätt profil för deras printer.

Vet att det inte är lätt att få det här rätt, men vill göra ett seriöst försök.

Please help!

Jag vet att iMac är låst till K6500 och jag har ställt ljusstyrkan på ca 160 cd/m2.

Utksrivna bilder drar år varmare/gult när jag skickar till Crimson jämfört om jag tittar på dem i Lightroom med softproofing och rätt profil för deras printer.

Nja, låst till 6500K är att förenkla det lite. Skärmen har inga inställningsmöjligheter, men du kan ändra på den signal som går ut från videkortet till skärmen. Nackdelen med detta är att du gör det i 8 bitars läge, så risken för att du posteriserar bilden ökar ju mer du lämnar 6500K. Men testa med att kalibrera den till 5800K, kolla med en gråskala om du får posteriseringsproblem. Om inte, då kan du jämföra dina utskrifter med din skärm och se om det stämmer bättre.

Ok. Men att kalibrera skärmen vet jag inte hur jag gör. Har nog inte fattat riktigt. Trodde kalibrering var att tex ställa in skärmen på en viss vittemp som in av alla parametrar. Profilering mha colorimeter anpassar sedan avvikelserna färgmässigt. Feltänkt?

Ok. Men att kalibrera skärmen vet jag inte hur jag gör. Har nog inte fattat riktigt. Trodde kalibrering var att tex ställa in skärmen på en viss vittemp som in av alla parametrar. Profilering mha colorimeter anpassar sedan avvikelserna färgmässigt. Feltänkt?

Det som händer om du ställer in ett värde på till exempel 5800K är att profilen får en gammakurva inkluderad, så att skärmen ser lite varmare ut. Så du har rätt i att kalibrering innebär att man ställer in rätt färgtemperatur och ljusstyrka och profilering innebär att man mäter upp skärmens färgåtergivning när den är kalibrerad. Men p en skäm som på iMac, som inte kan kalibreras, då får profilen göra jobbet.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto